اجتماعی

سردشت؛ شهری با پروژه و نهادهای فرهنگی راکد و نیمه فعال

شهر یک پدیده فرهنگی و در اصل فراتر از یک واحد اجتماعی، نماد و فرم فضایی، یک واقعیت فرهنگی است. همچنین در واقع سیستمی متشکل از قواعد، روابط اجتماعی و منطق سازماندهی خاص خودش است.

فرهنگ هم یکی از بنیادی ترین عوامل تأثیر گذار بر شکل گیری و تکوین محیط شهری است.شهرها شخصیت فرهنگی و نماینده کل جامعه مدنی محسوب می شوند(برنارد شاریه، ۱۳۷۳،ص:۳۲۵).

مطالبات جنبش مدنی معلّمان ایران

  چند سالی است که به‌علت ناکارآمدی و تأخیر در عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی، رفاهی، تبعیضها و بی‌مهریهای فراوان از سوی دولتهای بعد از انقلاب به‌ویژه در یک دهه‌ی اخیر، شاهد حرکت‌های اعتراضی مدنی و خشونت‌پرهیز به‌حق معلمان هستیم که به دنبال مطالبات خود به هر بهانه‌ای از همکاران جهت تجمع و تحصن فراخوان می‌دهند که تا کنون با تحمل هزینه‌های گزاف مثل اخراج، زندانی و حتی انواع بی‌حرمتی‌ها، روز به روزدامنه‌ی آن گسترده‌تر و فراگیرتر می‌شود تا جایی‌که سعید مدنی استاد جامعه‌شناسی و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی از آن به‌عنوان یک جنبش نام می‌برد.

پولدارهای ناشاد؛ جایگاه ده‌ساله ایران در ردیف ١٠٥ تا ١١٨ جدول جهانی «شادی»

نویسنده: 
بنفشه سام‌گیس

به دنبال انتشار نتایج آخرین تحقیق جهانی درباره میزان شادی مردم دنیا، طبق نتایج این تحقیق، در فاصله سال‌های ٢٠١٩ تا ٢٠٢١، ایران بین ١٤٦ كشور جهان، در رتبه ١١٠ (و بعد از امارات متحده عربی، سنگاپور، گواتمالا، ازبكستان، فیلیپین، پرو، لیبی، آلبانی، جمهوری آذربایجان، سنگال و عراق) ایستاد به این معنا كه طی سال‌های ١٣٩٨ تا ١٤٠٠، ١٠٩ كشور جهان، مردمی شادتر از شهروندان ایرانی داشتند. نتایج جدیدترین مطالعه كشوری درباره ارتباط شادی و سلامت در ایران هم كه اخیرا منتشر شده، تایید كرد كه ایرانی‌ها، خود را مردم شادی تصور نمی‌كنند. این مطالعه كشوری با عنوان «رابطه بین شادی و خودارزیابی سلامت»

سازمان متاورسی(Metaverse Organization)

نویسنده: 
قاسم یزدان‌پناه

در دنیای فناوری متخصصان به فناوری‌هایی كه روش‌های سنتی را تغییر می‌دهند و روش‌های نوین ارایه می‌كنند «فناوری‌های برهم زننده» می‌گویند.

واقعیت این است كه قبلا صدها سال طول می‌كشید تا فناوری‌ جدیدی بتواند برهم‌زننده باشد. با توسعه تكنولوژی‌‌های نوین و اینترنت دایما شاهد برهم خوردن و تغییر، پیرامون خود هستیم. می‌توان گفت: اینترنت به نوعی «فناوری بر‌هم‌زننده» است. فناوری باعث شده مشاغل به سرعت تغییر كنند. مرگ مشاغلی فرا می‌رسد و مشاغل جدیدی ظهور می‌یابد. دیگر شغل امنی وجود ندارد. سرعت تغییرات باعث شده مراكز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها نتوانند خود را با تغییرات تطبیق دهند.

شكست پویش‌ها و كوشش‌های صد ساله اخیر؛ اقتراحی از محسن رنانی

نویسنده: 
حسین نوری‌نیا

موضوع امسال همایش كنكاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران كه هر سه سال یك‌بار برگزار می‌شود، «دگرگونی‌ها و پایداری‌های جامعه ایران، امیدها و بیم‌ها» است. در همین راستا دبیرخانه همایش، اقتراحی را با جمعی از صاحب‌نظران در میان گذاشته است. روزنامه اعتماد با استقبال از این اقتراح با انجمن جامعه‌شناسی ایران (برگزاركننده همایش) همكاری كرده و پاسخ صاحب‌نظران به این اقتراح را درج می‌كند.

١-مهم‌ترین ویژگی جامعه ایران در تاریخ معاصر چیست؟

تاریخ معاصر را اگر از مشروطیت در نظر بعد بگیریم، مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه ما را می‌توان شامل این موارد دانست:

متاورس و ضرورت آن برای روابط عمومی

گردآورنده: 
محمد جهانگیری اصل

متاورس و ضرورت آن برای روابط عمومی

تکنولوژی با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است و بسیاری از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در فیلم‌های فانتزی علمی تخیلی در حال تحقق یافتن است. وقتی مارک زاکربرگ اعلام می‌کند که شرکت فیسبوک به یک "شرکت متاورسی" تبدیل‌شده است، ما باید به‌طور دقیق بفهمیم که متاورس چیست و چه کاربردی در زندگی ما خواهد داشت.

برای درک بهتر مفهوم متاورس اول نگاهی به معنای آن میاندازیم. متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است.

اهمیت درخت و درختکاری در آموزه‌‌‌های دینی

نویسنده: 
عادل علیمرادی

درخت از ارزشمندترین مخلوقات خداوند، به دلیل نقش اساسی و حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده، بخصوص انسانها دارد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است. 

کاشت درخت و گیاه در دین اسلام عبادت محسوب شده، و در تعالیم دینی به ارزش و جایگاه درخت به عنوان مخلوق و عنصر مؤثر در جهان هستی اشاره شده است.

قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ یسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَکثِیرٌ مِّنَ النَّاسِ وَ...؛ [ الحج/ ١٨] آیا نمی‌بینی که سجده می‌‌کنند برای خداوند و هر کس در آسمان‌ها و زمین است و خورشید و ماه و ستارگان و کوه‌ها و درختان و جنبندگان و عده بی‌شماری از مردم و...»

تأملی در آینده‌ی اجتماعی ایران

نویسنده: 
هادی خانیکی

 رسانه‌ای شدن زندگی - آن‌هم همه سویه‌ها و دامنه‌هایش- بخشی از واقعیت‌های جهان و جامعه ما است. در غیاب رسانه‌ها، گویی همه‌چیز در تاریكی و ابهام فرو می‌رود. هرچند در حضور آنها نیز معلوم  نیست تا چه حد از سردرگمی و سرگردانی ما كاسته می‌شود. یك سوی محتوای رسانه‌ها، انبوه اطلاعات پیاپی و گفت‌وگوهای درس‌آموز و سوی دیگر آنها، حجم فشرده و تزیین‌شده خبرهای جعلی و نقش‌آفرینی‌های عملیات روانی است. در عین حال گریزی از بالابردن قدرت فهم و بهره‌مندی از رسانه‌ها برای پاسخگویی به نیازهای «سیاست زندگی» نیست.

طبیعت‌ هم از كولبران باج می‌گیرد

نویسنده: 
بنفشه سام‌گیس

فوت و مجروحیت ٩ كولبر در ٣ ماه گذشته به دلیل حوادث غیرانتظامی

به دنبال فوت یك كولبر به دلیل سقوط از ارتفاعات سردشت، تعداد كولبران مجروح و متوفی بر اثر حوادث غیر انتظامی طی ٣ ماه گذشته به ٩ نفر افزایش یافت. طبق اعلام منابع آگاه، شامگاه ٢٥ بهمن، آزاد اسماعیل‌پور كه جوانی ٣٧ ساله و از اهالی روستای «كولسه» (از توابع شهرستان سردشت) و پدر دو فرزند خردسال بوده، حین كولبری در معابر ارتفاعات روستای «آلواتان» این شهرستان، از ارتفاع سقوط كرده و به دلیل شدت مجروحیت، جان خود را از دست داده است. 

بررسی‌های «اعتماد» نشان می‌دهد كه طی ٣ ماه گذشته، ٩ كولبر از اهالی ثلاث باباجانی، سردشت، جوانرود، بانه و سقز

مدارای اجتماعی؛ جریان‌سازی رسانه‌ای و چند پارگی جامعه‌ی کُردی

مفهوم مدارا، دارای محتواي كثرت‌گراست، زيرا زندگی و حيات بشری، جمعی و محل تكثر ارزشها، غايتها و تقابل و رويارويی ميان آنهاست. بنابراين مدارا بدان دلیل صورت می‌گيرد كه من و ديگری به عقايد و نظرات يكديگر توجه داريم و احترام متقابل را ارج  می‌نهیم.

منظور از مدارا، احترام گذاشتن به هويت، عقايد و رفتار ديگران و شناسايی حقوق رسمی‌ افراد و گروهها برای داشتن عقايد مخالف است.(سراجزاده و همكاران، ١٣٨٣ ، ص١٢٣)

مدارای اجتماعی مفهومی ‌است که در نقطه مقابل آن، ناشکیبایی، عدم تحمل، استبداد و خشونت‌ورزی قرار می‌گیرد.

اگر نگاه اجمالی به بافت اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ی کُردی بیندازیم.

همزمانی محتوا