اجتماعی

مردی از تبار نجابت و ادب در آغوش خاک

نویسنده: 
محمدرضا مولانی

سرعت تکنولوژی و دست‌آورد‌های‌ بشری، جدای از همه‌ی‌ منافع و فوایدش برای انسان، گاه چون سیل بنیان آداب و رسوم جوامع را با خود به زیر خاک می‌برد.

در جوامعی و نقاطی از جهان‌شهر که قوانین و نظم و سیاست به معنی تدبیر کشورداری و مردم‌داری، هنوز جا نیفتاده و پول‌های مفت و هنگفت فساد اقتصادی و زد و بندهای هماهنگ و منظّم‌ دلالان‌ و سودجویان به میدان می‌آید و حساب و کتاب و قانونی کارآمد در میان نیست و بازی کردن با خون و حرمت و حیثیت انسان‌ها‌ هم مثل آب خوردن می‌شود؛ فروریزی ساختارهای‌ اخلاق و حرمت‌ها و ارزش‌ها، سرعت بیشتری به خود می‌گیرد

نقش و تأثیر رسانه در عصر حاضر

نویسنده: 
دکتر طارق سویدان
ترجمه: 
علی رشیدی

می‌خواهم‌ از نقش و تأثیر رسانه‌ها در عصر حاضر بگویم. بعد از اینکه عمیقاً‌ به دنیای رسانه ورود کردم و خیر و شر و تأثیرات آن را دریافتم، حقیقتاً‌ به نتیجه‌ی عجیبی رسیدم. من در فعالیت دعویم از همه‌ی امکانات موجود (مثل ایراد خطبه جمعه، ارائه درس در مسجد، ارائه درس و سخنرانی‌های عمومی، استفاده از سی دی و تألیف کتاب، استفاده از اینترنت با انواع امکاناتی که دارد مثل توئیتر و فیسبوک و...) استفاده و تجربه کرده‌ام. ولی باید بگویم تأثیر همه این امکانات یکطرف، تأثیر تلویزیون به طور ویژه در طرف دیگر قرار دارد. تأثیر کتاب، اینترنت، سی دی و... اصلاً‌ قابل مقایسه با تأثیرگذاری تلویزیون نیست

خاطره‌ای از حضور در همایش «کرامت انسانى، هويت‌ ايرانى، اخوت ايمانى»

نویسنده: 
جاويد شهريارى

٢٨ اسفند ١٣٩٦، ضمن هماهنگى با برادر عزيز و ارجمندم، دانش داداله‌زهى، از سوران راهى ايرانشهر شديم. نزديک ظهر به منزل ايشان رسيديم و ضمن استقبال گرمشان، ياد ايام گرامى داشتيم و از آنچه از آخرين ديدارمان گذشته بود، گفتيم و شنيديم.

دليل اصلى حضورمان در ايرانشهر، شرکت در جلسه مجمع عمومى سمن «ياوران فرهنگ و انديشه مکران» و ارائه طرح «اعتکاف نوروز» به عزيزان بود، که ناچاراً (به دلیل طولانی نشدن مطلب) فعلاً‌ از شرح ماوقع آن جلسه بی‌نظیر خودداری می‌کنم.

فرهنگ اختلاف

نویسنده: 
فرید نوری

اختلاف رنگ، زبان، فرهنگ، بينش و خردها از نشانه و حکمت الهى است و مايه‌ى شکوفايى و رشد افکار و انديشه‌ها مى‌گردد.

هر يک از اين آيات، با وجود اختلاف، هدف واحدى را در شکل‌هاى گوناگون ايفا مى‌کنند.

«وَمِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ»﴿الروم/٢٢﴾

«از نشانه‌هاى خداوند، آفرينش آسمان‌ها و زمين و اختلاف و تفاوت زبان‌ها و رنگ‌هاى شماست.»

اگر انسان‌ها به صورت برابر آفريده شده بودند، اصلاح و آبادانى جامعه ممکن نبود.

لذا انسان‌ها به طور مداوم با هم اختلاف دارند و نمى‌توانند از اين عارضه گريز نمايند و اتفاقشان‌ با روحيه دين منافات دارد.

اين اختلافات در زمينه‌هاى اعتقادى و دينى هم به وضوح مشاهده مى‌شود.

گزیده سخنان شیخ عبدالکریم محمدی در خصوص وحدت میان مسلمانان

- نقش حکومت‌ها در ایجاد وحدت میان مسلمانان بسیار مهم است. حکومت‌ها باید وحدت اسلامی و تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی را به یک رویه در سیاست داخلی خود تبدیل نمایند و از سیاست تبعیض میان پیروان مذاهب دست بردارند.

ـ امنیت اجتماعی نیازمند تحکیم وحدت است. بدون وحدت، امنیت شکننده خواهد بود و ما همواره در معرض رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی‌ پیروان مذاهب مختلف هستیم.

تراژدی عفرین و تجربه‌ی دود شدن امر مدرن

نویسنده: 
دکتر اسماعیل شمس

 

در آغاز سخن، بر این نکتە تٲکید می‌کنم که محرّک‌ نگارندە برای نگارش این یادداشت، دفاع از هیچ ایدئولوژی و حزب یا مخالفت با مکتب و مرام دیگری نیست، بلکە تنها و تنها دغدغە انسانی و دیدن رنج مردم بی‌پناهی است کە در دعوای احزاب و ایدئولوژیها و منافع رنگارنگ آنها بە فراموشی سپردە شدە و جان و مال و انسانیت و حتی زیست‌بومشان نابود شدە است. عنوان این یادداشت اقتباسی از کتاب «تجربه‌ی مدرنیته؛ هر آن‌چه سخت و استوار است، دود می‌شود و به هوا می‌رود» نوشته‌ی مارشال برمن است که توسط مراد فرهادپور به فارسی برگردانده شده است. از نظر محتوا هم این یادداشت به محتوای کتاب تجربه‌ی مدرنیته سخت وابسته است.

نظری بر فعالیت گروه‌های تندرو و میانه‌رو دینی در کردستان

تحلیل و نقد رفتار گروه‌های مختلف دینی مخصوصاً گروه‌های اسلامی در کردستان نیازمند قدری حوصله و دوری از تعصّب‌ و پیش‌داوری است. این امر البته در هر موضوعی لازم بوده، ولی معتقدم که در این زمینه، ضروری است. شرایط فکری و مسائل سیاسی- نظامی خاورمیانه، به‌گونه‌ای است که نظام‌های سیاسی را در معرض آسیب‌پذیری قرار داده و درعین حال گروه‌های فرو ملّی را نیز با بحران و آسیب روبه‌رو کرده است. برخی از این آسیب‌ها هم در سطح دولتی و هم فرو دولتی، نتیجه‌ی ویژگی زمان‌پریش بودن آنهاست. به این معنی که آن‌ها‌ در ساختار به لحاظ زمانی، با تأخیر روبرو بوده و ناتوان از همگامی با تحوّلات اجتماعی و سیاسی‌اند. به این موضوع بر می‌گردم.

از غرب‌زدگی تا تحریف واقعیّت‌

انقلاب‌های عربی زمینه‌ی مناسبی را برای آن دسته از تحلیل‌گران و نویسندگان که خود را کارشناس مسائل جهان اسلام می‌دانند فراهم کرد تا در مجامع دانشگاهی و غیر دانشگاهی غربی به تحلیل و بررسی اوضاع کشورهای عربی بپردازند. اخیراً‌ کتابی از یکی از اساتید فرانسوی که متخصص مسایل خاورمیانه است به زبان انگلیسی منتشر شده است و نویسنده ضمن بررسی تجارب انقلاب‌های عربی در بخشی از آن می‌نویسد: عرب‌ها استثناء نیستند؛ آنها می‌توانند به آسانی و به هر بهایی که باشد برای دستیابی به آزادی و عدالت مبارزه کنند.

زنان آواربردار

نویسنده: 
دکتر محمود خردو

 

در ۱۹۴۵ و پس از پایان جنگ جهانی دوم، حجم خرابی به بار آمده در اثر جنگ بسیار زیاد بود. حدود ۴ میلیون از ۱۶ میلیون خانه مسکونی در آلمان تخریب شده بود. به همین تعداد واحد مسکونی دیگر نیز آسیب جدی وارد شده بود. بیش از نیمی از مدارس از بین رفته بود و ۴۰ درصد از زیرساختهای کشور دیگر وجود نداشت. بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه ها بکلی تخریب شده بودند و در نتیجه همه این خرابی‌ها ۴۰۰ میلیون متر مکعب آوار سراسر شهرها و مناطق مسکونی کشور را فراگرفته بود.

همه این‌ها در حالی بود که آتش جنگ عمده جمعیت مرد کشور را به کام مرگ کشیده یا خانه‌نشین کرده بود.

در فضیلت زن بودگی

نویسنده: 
صدیق قطبی

عطار نیشابوری وقتی می‌خواهد رابعه‌ی عدویه را بستاید می‌گوید: «او نه یک زن بود، بل صد مرد بود...» زن وقتی خوب است که مرد باشد؛ چرا که از نظر عطار و قاطبه‌ی مردان، مرد بودن فضیلتی است مسلّم. ادبیات و فرهنگ ما مجموعاً همین سوگیری را به‌ نسبت زنان داشته است.

خواجه نظام‌الملک در کتاب سیاست‌نامه می‌نویسد: «زنان اهل سترند و کامل عقل نباشند و غرض از ایشان گوهر نسل است که بر جای بماند و هر چه از ایشان اصیل‌تر، بهتر و شایسته‌تر‌ و هر چه‌ مستوره‌تر و پارساتر، ستوده‌تر و دلپذیرتر... با زنان تدبیر در کارها کنید، اما هر چه ایشان گویند چنین باید کرد، به خلاف آن کنید تا صواب آید چراکه در خبر این است: شاوروهُنَّ و خالِفُوهُنّ.

همزمانی محتوا