اهل سنت ایران

آشنایی با عالم و مجاهدی از دیار خلیفان مهاباد؛ ماموستا ملا سید عبدالله واژی(شێخ عەبدوڵڵای کەوڵ زەرد)

کردستان و به تبع آن منطقه‌ی موکریان سرشار از عالمان و فرهیختگان بوده است؛ اما به دلیل کم‌توجّهی و عدم اهتمام به نگارش شرح حال رجال، بزرگمردان بسیاری به بوته‌ی فراموشی سپرده شده‌اند. در اینجا به زندگی عالم ربّانی ملا سیّد عبداللّه واژی (شێخ عه‌بدوڵڵای که‌وڵ‌زه‌رد) می‌پردازیم. 

از نگاه بازماندگان، ایشان در بین سالهای ١٢٣٠ تا ١٢٤٠ شمسی در روستای «واژه» از توابع بانه چشم به جهان گشوده‌اند. تحصیلات حوزوی خود را در همان روستا آغاز و سپس برای ادامه تحصیل به بانه می‌رود. همچنین با توجه به حاشیه‌ی کتاب گلنبوی برهان ـ در علم منطق ـ که با خط خود استنساخ کرده‌اند، در روستای ترجان از توابع سقز نزد ابن‌القزلجی

درنگی بر انتصاب مشاور استاندار در امور ادیان، اقوام و اهل سنت

یکی از ویژگیهای بارز هویتی سرزمین ایران این است که به مثابه‌ی تنوع جغرافیایی و اقلیمی، تنوع در ادیان، مذاهب، اقوام، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم نیز وجود دارد.

هرچند پایبندی به کرامت ذاتی انسان و رعایت اصول مسلم حقوق شهروندی-در عمل نه شعار گفتاری- خود می‌تواند یکی از ضمانت‌های پایدار حفظ این تنوع‌ها باشد.

به عبارتی دیگر فراهم نمودن بستر حفظ و توسعه فرصت‌ساز تنوع‌های ذکر شده -به ویژه رعایت توزیع متوازن سهم تأثیرگذار این تنوع‌های هویتی- از وظایف و شاخص‌های ممتاز یک سیستم حمکرانی خوب و عادلانه است.

بزرگمردى از تبار آينه

نویسنده: 
دکتر فرزاد ولیدی

مخاطبان فرهيخته، قبل از آغاز سخن، قصد دارم مسئله‌ى مهمّى را با شما در ميان گذارم و خداوند متعال را - با علم بر مسؤوليت سنگين قيامتى آن- شاهد بر صحّت و سقم گفته‌هايم بگیرم. مشهور است كه امام شهيد حسن البناء - رحمه الله- محافل و نشست‌هايش را همواره با ذكر دعايى آسمانى مزيّن می‌‌فرمود و با آگاهى از نظارت خداوند متعال بر اعمالش، دوباره ايشان را شاهد بر اعمال و احوالش گرفته، دعايش را با چنين صيغه‌اى آغاز مى‌فرمود: «اللهم إنّك تعلم أنّ هذه القلوب قد اجتمعت على محبّتك والتقت على طاعتك وتوحّدت على دعوتك…» اينجانب نيز با آگاهى از نظارت خداوند متعال بر تمامى وجودم اعم از قلب، اعضا و جوارح، دوباره ايشان را شاهد مى‌گيرم كه در آنچه خواهم نگاشت

جست‌وجو در جهنم سرد

نویسنده: 
بنفشه سام‌گیس

*امدادگر هلال‌احمر و روزنامه‌نگار محلی فقط به «معجزه» زنده بودن سه كولبر مفقود در مرز ایران و تركیه دل بسته‌اند

*توقف عملیات جست‌وجو به دلیل كولاك و بوران و دمای ٤٠ درجه زیر صفر

نواری از كلمات، حاشیه پایین صفحه تلویزیون و در اثنای پخش برنامه‌های «شبكه خبر» حركت می‌كند: «هشدار سازمان هواشناسی؛ صعود به ارتفاعات ممنوع است... افزایش شدت سرما و كاهش دما تا روز شنبه.... محورهای روستایی در استان آذربایجان غربی بر اثر كولاك و بارش شدید برف مسدود شد...» 

این هشدارها برای چه كسی مهم بود؟

ناگه غروب کدامین ستاره...؟!(یادوارهٔ پدربزرگ عزیزتر از جانم، حاج ملاعباس ملایی رحمةالله عليه)

 کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام 

به افق خیره شده‌ام و به سقف بلند نیلگونی که بی‌هیچ ستونی بر فراز سرِ زمین و زمینیان خودنمایی می‌کند و بزرگ‌مردی را فرایاد می‌آورم که سال پیش در چنین روزی، پس از یک سده زندگیِ عزتمندانه و بندگی خالصانه، سفر ابدی خویش را از جهان خاک به عالم افلاک آغاز کرد

و برای همیشه در حسرت حضور گرم و مسیحایی‌اش رهایمان ساخت.

 به یاد می‌آورم که چگونه سال گذشته در چنین روزی از سر دلتنگی و بدون برنامهٔ قبلی، به اتفاق خانواده، راه افتادیم

یادی از دو عالم دینی فقید منطقه‌ی اورامانات

بسم الله الرّحمن الرّحيم

زخمی که در آبانماه پارسال (۱۳۹۹) بر پیکر علم و علماء در شهرستان پاوه ایجاد شده بود در آبانماه امسال (۱۴۰۰) دوباره تازه شد. ارتحال مرحوم مامۆسا سید محمد مصطفایی (مامۆسا قاضی) در روز پنجشنبە ١٥آبانماه ١٣٩٩، و ارتحال مرحوم مامۆسا ملا عمر ولدبیگی در روز شنبە ٨ آبانماه ١٤٠٠.

نەبوو ساڕێژ برینی کۆن

کە چی باری خەمێکی تر

ئەوا داری خەمی ئێمە

بە خەم چەما کەمێکی تر

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

روایتی از زندگی در روستایی محروم تا دانشگاه تجارت نینرود هلند

نویسنده: 
هاژه

در بحبوحه دهه شصت شمسی که بسیاری از روستاهای بخش خلیفان در محرومیت کامل بسر می‌بردند، کسی فکرش را نمی‌کرد کودکی از روستای «گویچکه ده‌ری» به افتخاری برای جامعه علمی کوردستان و به ویژه مهاباد تبدیل شود.

داستان زندگی طاهر احمدی از دیار مهاباد می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از کسانی باشد که رویایی بزرگ در سر دارند.

طاهر در سال ١٣٦٥ شمسی در روستای «گویچکه ده‌ری» در خانواده‌ای متوسط، پرجمعیت و کشاورز بدنیا آمد.

او شش خواهر و پنج برادر دارد و فرزند یکی مانده به آخر خانواده است.

در دهه شصت شمسی مجال کمتری برای شکوفایی استعداد کودکان در روستا وجود داشت، کار با زندگی کودکان روستایی بیگانه نیست و اغلب آنها بعد از مقطع ابتدایی به نیروی کار در روستا و خانواده تبدیل می‌شدند.

به یاد حاج حسن ایرندگانی دعوتگر صبور

نویسنده: 
یونس میریان

ٳنّا لله و ٳنّا ٳلیه راجعون

حاج حسن ایرندگانی دعوتگر مخلص و مرد اخلاق، صبر، حلم و بردباری و تغییر و حرکت و تلاش ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ به‌علّت بیماری کرونا درگذشت و به جهان جاویدان پیوست.
فردی که همه‌ی زندگی خود را برای اهداف بزرگ دین‌داری کانالیزه کرده بود و به قول خودش غم و دردِ دین داشت. نگاه او دینی کردن جامعه و اصلاح آن از این طریق بود. وی دینداری قیامت‌نگر و اخروی بود که باور قطعی به این‌که دنیا مرحله‌ی گذار و موقتی و فانی است، داشت و بر این باور بود که آن‌چه ارزش دارد آخرت و و سرای باقی است.

بررسی کیفی وضعیت عاطفی و خانوادگی مصدومین بمباران شیمیایی سردشت

جنگ، همواره یک موضوع جدی و مختل کننده بهداشت عمومی جامعه بوده است. از میان عوامل استرس زا، شاید هیچ کدام به این اندازه شدید و وسیع نباشد (باقری کبورق، ١٣٨٤). در این بین حملات شیمیایی به عنوان یکی از مخرب ترین ابزارهای جنگی توانسته آسیب های کوتاه مدت و بلندمدت خانوادگی، روانی و عاطفی بر جای بگذارد (قهاری، ١٣٨٦). وسیع ترین حملات شیمیایی که تاکنون صورت گرفته، در جنگ هشت ساله عراق (١٩٨٠-١٩٨٨) بود.

روزی که سردشت قربانی شیمیایی شد

گردآورنده: 
اصلاحوب

در طول جنگ تحمیلی، ایران ‌۲۵۲ بار مورد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که به حدود ‌۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی منتج شد که هنوز از آثار آن‌ها رنج می‌برند. کنوانسیون ژنو برای ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، در سال ۱۹۲۵ صادر شد اما بعضی از کشورها به این کنوانسیون پایبند نبوده‌اند. رژیم بعث عراق که از پیروزی در جبهه‌های جنگ علیه ایران ناامید شده بود، تصور می‌کرد با حملات شیمیایی می‌تواند خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کند.

همزمانی محتوا