اهل سنت ایران

جاذبه‌های مولانا به روایت شاگرد

زاهدان در کویر شرق کشور قرار دارد و جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی ندارد؛ اما داشتن مردمی متدیّن‌ و مهربان و وجود شخصیّت‌ معنوی و عالم ربّانی‌ جناب مولانا عبدالحمید، دل‌های‌ اهل ایمان را سخت جذب این دیار کرده است و محفل باشکوه ختم بخاری و حضور باشکوه مردم از راه‌های‌ دور و نزدیک گواه این مطلب است.

سال ٧٠ که وارد حوز‌ه‌ی مکّی‌ شدم سخت مجذوب شخصیت منحصر بفرد مولانا شدم.

استاد را یک عارف بالله دیدم؛ اهل نماز تهجّد‌ و ملتزم به نوافل و تلاوت‌های‌ طولانی؛ هروقت برای حوزه مشکلی پیش می‌آمد طلبه‌ها را به نماز و دعا توصیه می‌کردند.

حضرت علی مخالفان سیاسی خود را تکفیر نکرد!

نویسنده: 
جلیل بهرامی‌نیا

امروز ٨ اسفند ماه ١٣٩٥، در کشاکش التهابات مذهبی منطقه و در شرایطی که نزاع‌های شرم‌آور جاری در جهان اسلام، مایه‌ فشل مسلمین و دستمایه طعن و تمسخر مخالفان اسلام شده است و در مملکتی که استوانه‌های فرهنگی و مفاخر نام‌آورش اهل سنت بوده و بیش از خمس جمعیّت‌اش را سنّیان حساس به حرمت صحابه تشکیل می‌دهند و بزرگان و دلسوزانش بارها طرح مطالب توهین‌آمیز و محرّک‌ را منافی انسجام ملی و وانهادنی خوانده‌اند، روزنامه‌ای ملّی‌ بی‌اعتنا به سیره حضرت علی (رض)

مقدّمه‌ای بر آسیب‌شناسی پرورش طلّاب علوم دینی

نویسنده: 
جواد نورمحمّدی
یکی از بحث‌هایی که می‌توان در ارتباط با پدیده‌ی دین و نحوه گسترش آن در جامعه‌ی ما عنوان کرد، بحث حاملان علوم دینی و نهادهای پروراننده‌ی آنان است که به‌نوعی نقش آموزش و گسترش دین و نیز رهبری مردم را در این عرصه برعهده دارند. در حقیقت نقش این حاملان و نهادها در جامعه و میزان گسترش دین و ارزش‌های دینی و میزان توفیق یا عدم توفیقشان نیازمند برّرسی و آسیب‌شناسی است؛ تا علل توفیق یا عدم توفیق آنان مورد سنجش قرار گیرد.

حوزه‌های علمی کردستان و مراودات علمی کردستان ایران و عراق (با تأكید بر منطقه‌ی مكریان و دوره‌ی قاجار)

مقدمه: 

قبل از ورود به جهان مدرن و قرار گرفتن در وضعیتی موسوم به وضعیت گذار از سنت به مدرنیسم، در کشورهای اسلامی تحصیل علم و دانش و ادب و معرفت و حکمت و اخلاق منحصر و محدود به آموزش‌ها و دوره‌های تحصیلی و مقاطع آموزشی بود که در مکان‌هایی موسوم به حوزه‌های علمیه یا مدارس علوم دینی ارائه می‌گردید. محل فراگیری و تعلیم و تعلم این دانش‌ها و فنون و معارف در مناطق کردنشین و در کشورهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه «حجره» نامیده می‌شد.

معرفی عالم ربانی ملّا سیّد حسن واژی

این عالم وارسته‌، در سال۱۲۶۶شمسی در روستای سویناس منطقه‌‌‌‌‌ی‌ گورک مهاباد در خانواده‌ی اهل علم و دیانت متولّد شد. وی تحصیلات ابتدایی علوم دینی را در نزد مرحوم پدرش در روستای قلغه‌تپه‌ی‌ ‌مهاباد آغاز نموده‌ است. وی پس از گذشت چند سال، ‎جهت ادامه‌ی تحصیل به روستای قلعه‌ی‌ رسول سیت بوکان عزیمت نموده‌ و در خدمت دایی‌ایش خلیفه ملاّ حسن، ادامه‌ی تحصیل داد. وی همچنین سالهای متوالی در خدمت عالمان و اساتید متبحّر تلمّذ نموده‌ است که‌ می‌توان به‌ ملاّ شیخ احمد امام و مدّرس ‌روستای شیخال مهاباد، ملاّ طه مدرّس و امام روستای حاج ‌علی‌کند مهاباد

تاریخ و عقاید مذهب ماتریدی

 یک فرقهٔ کلامی است که به ابو منصور ماتریدی نسبت داده می‌شود، این فرقه برای اثبات حقایق دینی و عقیدهٔ اسلامی در برابر رقیبان خود مانند معتزله و جهمیه و سایر فرقه‌های دیگر جهت استدلال و مباحثه از براهین و دلایل عقلی و کلامی کمک می‌گیرد. 

بنیانگذارمذهب ماتریدی و برجسته‌ترین شخصیت‌های آن: 

 ماتریدی به عنوان یک فرقهٔ کلامی چندین مرحله را پشت سرگذاشت و تنها پس از وفات بنیانگذارش با این نام معروف شد، همچنان که مذهب اشعری نیز فقط بعد از وفات ابو الحسن اشعری گسترش و شهرت یافت.

رمز قرآن از حسین آموختیم!

نویسنده: 
جلیل بهرامی‌نیا

رخداد تأسف برانگیز کربلا و شهادت مظلومانه‌ی امام حسین (رض) و یارانش، یکی از تلخ‌ترین رخدادهای تاریخ اسلام است کە بە دلیل مناسکی شدن آن در مذهب شیعی، بسیار بیشتر از دیگر قیام‌ها و حوادث مشابه شهرت یافته است؛ گر چه همه مسلمین در وجوب تکریم شخصیت حضرت حسین (رض) همداستانند، اما بر سر نوع این تکریم اختلافاتی هست: غالب شیعیان، عزاداری مشتمل بر آیین سازی، سیاهپوشی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و موارد مشابه را لازمه‌ی تکریم ایشان می‌دانند؛

گزارشی متفاوت از بیست و هشمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نمایشگاه کتاب یا به قولی «بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور» با همه‌ی اما و اگر‌ها به سرآمد. این عرضه‌گاه بزرگ که برگزارکنندگانش آن را «بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان» می‌نامند، بسان هر سال با کم و کاستی‌هایی از بحث تکراری مکان برگزاری گرفته تا زمان نامناسب و عدم تخصصی بودن و... همراه بود و البته از مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به پارسال هم برخوردار بود

تعامل نظام و اهل سنت؛ از دیروز تا امروز

نویسنده: 
علی‌رضا کمیلی

وقوع انقلاب و سه نگرش

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران شیعی، در میان اهل سنت جهان که ایرانیان اهل سنت نیز از آن مستثنا نبودند، سه نگاه شکل گرفت: عده‌ای از ابتدا به انقلاب بدبین بودند و آن را تکرار حکومت صفویه و یادآور روز‌های تلخ طرد اهل سنت می‌دیدند. عده‌ای خوش‌بین بودند و انقلاب را احیای عزت اسلام پس از فروپاشی عثمانی آن هم در کشوری که وابستگی تام به آمریکا داشت

حقوق بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی ایران

نویسنده: 
احسان شجاع ربانی

۱

به دلایل مختلف هیچ‌گاه آمار روشن و دقیقی از جمعیت اهل سنت در کشور ایران ارائه نشده است. ولی به طور قطع می‌توان گفت بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در ایران، اهل سنت است. اقلیتی که چندان هم به نظر نمی‌رسد و همواره نگرانی افزایش جمعیت آن در میان بزرگان مذهبی شیعی وجود داشته است. 

 «وحدت میان مذاهب اسلامی» از دهه‌ی آغازین انقلاب از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی شمرده می‌شود و تاکنون نیز ادامه داشته است. ولی فارغ از جنبه‌ی بین‌المللی و ارتباط با کشورهای اسلامی، در داخل کشور و با این اقلیت نه چندان اندکِ اهل سنت که از قضا هم مسلمان‌اند و هم شهروند ایرانی محسوب می‌شوند 

تا چه اندازه توفیق این وحدت حاصل یافته است؟ به نظر می‌رسد پرونده‌ی اهل سنت را در دو قسمت جداگانه باید بررسی نمود:

همزمانی محتوا