اهل سنت ایران

جماعت دعوت و اصلاح؛ حزب سیاسی یا سازمان مردم‌نهاد؟

نویسنده: 
متین لطفی

همانطور که پیش‌تر بیان شد جماعت دعوت و اصلاح، به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد، شاخه‌ای از جامعه‌ی مدنی محسوب می‌شود. به طور کلی، سازمان‌های مردم‌نهاد با ارائه‌ی خدمات فکری، فرهنگی و اجتماعی، به بخش‌های اصلی جامعه(دولت، بازار و جامعه‌ی مدنی) کمک نموده و سعی می‌کنند تا تسهيل‌کننده‌ی فرآيندهای تحول اجتماعی، اقتصادی و سياسی در سطوح گروه‌ها و افراد جامعه باشند و همچنين می‌کوشند تا ميان واحدها و سازمان‌های مختلف، نوعی هم‌افزايی و اتفاق و اتّحاد ايجاد کنند. سازمان‌های مردم‌نهاد دارای اهدافی اخلاقی و ارزش‌مدار هستند که سخت‌کوشانه و بدون چشم‌داشت کار می‌کنند... 

اهل‌سنّت ایران

نویسنده: 
احسان هوشمند

در میان اهل‌سنت ایران، افزون بر طریقت‌های دینی و نیز روحانیون سنتی دینی در سه دهه گذشته به‌تدریج گروه دیگری از سنی‌مذهبان با رویکردی امروزی و نوگرایانه وارد عرصه عمومی شده و قرائت تازه‌ای از دینداری را رواج داده‌اند. این گروه و تشکّل‌ که با نام جماعت دعوت و اصلاح شناخته می‌شود تحت تأثیر اندیشه دینی جدید و تا حدی متأثّر‌ از روشنفکران دینی آموزه‌های خود را نشر می‌دهند و در پرتو فعّالیّت‌‌های خود توانسته‌اند گروهی از تحصیل‌کرده‌ها و طبقه متوسط را در بخش‌هایی از مناطق اهل‌سنت جذب آرا و دیدگاه‌های خود کنند. برخی ناظران این گروه را متأثّر‌ از جمعیت اخوان‌المسلمین مصر می‌دانند. 

جاذبه‌های مولانا به روایت شاگرد

زاهدان در کویر شرق کشور قرار دارد و جاذبه‌های گردشگری قابل توجهی ندارد؛ اما داشتن مردمی متدیّن‌ و مهربان و وجود شخصیّت‌ معنوی و عالم ربّانی‌ جناب مولانا عبدالحمید، دل‌های‌ اهل ایمان را سخت جذب این دیار کرده است و محفل باشکوه ختم بخاری و حضور باشکوه مردم از راه‌های‌ دور و نزدیک گواه این مطلب است.

سال ٧٠ که وارد حوز‌ه‌ی مکّی‌ شدم سخت مجذوب شخصیت منحصر بفرد مولانا شدم.

استاد را یک عارف بالله دیدم؛ اهل نماز تهجّد‌ و ملتزم به نوافل و تلاوت‌های‌ طولانی؛ هروقت برای حوزه مشکلی پیش می‌آمد طلبه‌ها را به نماز و دعا توصیه می‌کردند.

حضرت علی مخالفان سیاسی خود را تکفیر نکرد!

نویسنده: 
جلیل بهرامی‌نیا

امروز ٨ اسفند ماه ١٣٩٥، در کشاکش التهابات مذهبی منطقه و در شرایطی که نزاع‌های شرم‌آور جاری در جهان اسلام، مایه‌ فشل مسلمین و دستمایه طعن و تمسخر مخالفان اسلام شده است و در مملکتی که استوانه‌های فرهنگی و مفاخر نام‌آورش اهل سنت بوده و بیش از خمس جمعیّت‌اش را سنّیان حساس به حرمت صحابه تشکیل می‌دهند و بزرگان و دلسوزانش بارها طرح مطالب توهین‌آمیز و محرّک‌ را منافی انسجام ملی و وانهادنی خوانده‌اند، روزنامه‌ای ملّی‌ بی‌اعتنا به سیره حضرت علی (رض)

مقدّمه‌ای بر آسیب‌شناسی پرورش طلّاب علوم دینی

نویسنده: 
جواد نورمحمّدی
یکی از بحث‌هایی که می‌توان در ارتباط با پدیده‌ی دین و نحوه گسترش آن در جامعه‌ی ما عنوان کرد، بحث حاملان علوم دینی و نهادهای پروراننده‌ی آنان است که به‌نوعی نقش آموزش و گسترش دین و نیز رهبری مردم را در این عرصه برعهده دارند. در حقیقت نقش این حاملان و نهادها در جامعه و میزان گسترش دین و ارزش‌های دینی و میزان توفیق یا عدم توفیقشان نیازمند برّرسی و آسیب‌شناسی است؛ تا علل توفیق یا عدم توفیق آنان مورد سنجش قرار گیرد.

حوزه‌های علمی کردستان و مراودات علمی کردستان ایران و عراق (با تأكید بر منطقه‌ی مكریان و دوره‌ی قاجار)

مقدمه: 

قبل از ورود به جهان مدرن و قرار گرفتن در وضعیتی موسوم به وضعیت گذار از سنت به مدرنیسم، در کشورهای اسلامی تحصیل علم و دانش و ادب و معرفت و حکمت و اخلاق منحصر و محدود به آموزش‌ها و دوره‌های تحصیلی و مقاطع آموزشی بود که در مکان‌هایی موسوم به حوزه‌های علمیه یا مدارس علوم دینی ارائه می‌گردید. محل فراگیری و تعلیم و تعلم این دانش‌ها و فنون و معارف در مناطق کردنشین و در کشورهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه «حجره» نامیده می‌شد.

معرفی عالم ربانی ملّا سیّد حسن واژی

این عالم وارسته‌، در سال۱۲۶۶شمسی در روستای سویناس منطقه‌‌‌‌‌ی‌ گورک مهاباد در خانواده‌ی اهل علم و دیانت متولّد شد. وی تحصیلات ابتدایی علوم دینی را در نزد مرحوم پدرش در روستای قلغه‌تپه‌ی‌ ‌مهاباد آغاز نموده‌ است. وی پس از گذشت چند سال، ‎جهت ادامه‌ی تحصیل به روستای قلعه‌ی‌ رسول سیت بوکان عزیمت نموده‌ و در خدمت دایی‌ایش خلیفه ملاّ حسن، ادامه‌ی تحصیل داد. وی همچنین سالهای متوالی در خدمت عالمان و اساتید متبحّر تلمّذ نموده‌ است که‌ می‌توان به‌ ملاّ شیخ احمد امام و مدّرس ‌روستای شیخال مهاباد، ملاّ طه مدرّس و امام روستای حاج ‌علی‌کند مهاباد

تاریخ و عقاید مذهب ماتریدی

 یک فرقهٔ کلامی است که به ابو منصور ماتریدی نسبت داده می‌شود، این فرقه برای اثبات حقایق دینی و عقیدهٔ اسلامی در برابر رقیبان خود مانند معتزله و جهمیه و سایر فرقه‌های دیگر جهت استدلال و مباحثه از براهین و دلایل عقلی و کلامی کمک می‌گیرد. 

بنیانگذارمذهب ماتریدی و برجسته‌ترین شخصیت‌های آن: 

 ماتریدی به عنوان یک فرقهٔ کلامی چندین مرحله را پشت سرگذاشت و تنها پس از وفات بنیانگذارش با این نام معروف شد، همچنان که مذهب اشعری نیز فقط بعد از وفات ابو الحسن اشعری گسترش و شهرت یافت.

رمز قرآن از حسین آموختیم!

نویسنده: 
جلیل بهرامی‌نیا

رخداد تأسف برانگیز کربلا و شهادت مظلومانه‌ی امام حسین (رض) و یارانش، یکی از تلخ‌ترین رخدادهای تاریخ اسلام است کە بە دلیل مناسکی شدن آن در مذهب شیعی، بسیار بیشتر از دیگر قیام‌ها و حوادث مشابه شهرت یافته است؛ گر چه همه مسلمین در وجوب تکریم شخصیت حضرت حسین (رض) همداستانند، اما بر سر نوع این تکریم اختلافاتی هست: غالب شیعیان، عزاداری مشتمل بر آیین سازی، سیاهپوشی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و موارد مشابه را لازمه‌ی تکریم ایشان می‌دانند؛

گزارشی متفاوت از بیست و هشمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نمایشگاه کتاب یا به قولی «بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور» با همه‌ی اما و اگر‌ها به سرآمد. این عرضه‌گاه بزرگ که برگزارکنندگانش آن را «بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان» می‌نامند، بسان هر سال با کم و کاستی‌هایی از بحث تکراری مکان برگزاری گرفته تا زمان نامناسب و عدم تخصصی بودن و... همراه بود و البته از مزیت‌ها و برتری‌هایی نسبت به پارسال هم برخوردار بود

همزمانی محتوا