تاریخ

خاطراتی از مرحوم حاج ماموستا ملا عبدالعزیز تأیید رحمه‌الله

نویسنده: 
رحیم خورشیدی

سال ١٣٦٥ بعد از اتمام درس دانشگاه خدمت حاج ماموستا رسیدم عرض کردم: «می‌خواهم کتابی در فقه بخوانم؛ ایشان با روی باز قبول کردند که بین مغرب و عشا هر شب چند صفحه بخوانم... کتاب فقه تمام شد، کتاب اصول فقه عبدالکریم زیدان را شروع کردیم بعد از مدتی کتابی در بلاغت و سپس کتابی در مورد مصطلحات الحدیث در خدمت استاد خواندم.»

در این دو سال ماموستا عبدالعزیز با کمال حوصله و دقت مطالب و مصطلحات را توضیح می‌داد و من را بیشتر ترغیب به تلمذ‌ می‌کرد که درس یک شب را از دست ندهم.

ایرانیان چگونه اسلام آوردند؟

چگونگی اسلام آوردن ایرانیان همواره مورد توجه مورّخین‌ بوده است. اولین تماس جدّی‌ مسلمانان صدراسلام با ایرانیان به اسلام آوردن ایرانیان ساکن یمن باز می‌گردد.

هنگامی که اسلام در شبه‌جزیره عربستان توسعه یافت، ایرانیان ساکن یمن که حکومت آن زمان یمن را در دست داشتند، به اسلام ایمان آوردند. پیامبر اسلام –صلّی‌الله علیه و سلّم– «بازان» و بعد «شهر» را که از ایرانیان حاکم یمن بودند، امیر یمن کرد.

همین ایرانیان بعد از رحلت پیامبر –صلّی‌الله علیه و سلّم– و در زمانی که بسیاری از اعراب از اسلام برگشتند، به دین اسلام وفادار ماندند و خلیفه اول را در جنگ‌های اهل رده علیه اعراب مرتد یاری کردند.

او همیشه بر ضد فلسطین است!

ایالات متحده آمریکا در شورای امنیّت‌ سازمان ملل متّحد، از حق وتوی خود بر ضد رد‌ تصمیم ترامپ مبنی بر اعلان قدس به حیث پایتخت نظام غاصب اسرائیل، استفاده نمود. این دلیل جدیدی است بر این‌که‌ اداره آمریکا تصمیم قانونی و درست بین‌المللی را نقض و تخریب نموده و صفت الزام‌آور بودن را از آن سلب می‌کند. در واقع آمریکا به جهانیان اعلان می‌کند که هیچ روزی به مسئله صلح اعتنای نکرده، علاوه بر آن دلیلی دیگری است بر این‌که‌ آمریکا تروریسم واقعی در جهان را به خصوص در قضیه فلسطین مورد حمایت قرار می‌دهد.

جابان الکُردی

نویسنده: 
دانا مهرنوس

سپاس و ستایش خدواند یکتا را که با کلام نورانی خویش «قل سیروا فی الارض» را به ما آموخت تا با تحقیق و تدبّر‌ از سرگذشت پیشینیان خود آگاه شویم و با عبرت از آن، آینده خویش را بر اساس صراط مستقیم بنا کنیم.

 از جمله شخصیّت‌های تاریخی که محقّقان‌ صفحاتی از تاریخ خود را به وی پرداخته‌اند «جابان ِکُرد» یا همان «جابان الکُردی» می‌باشد. تحقیقات محقّقین‌ درباره «جابانِ کُرد» را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

١- کسانی که جابان کُرد را شخصیّتی‌ غیرواقعی می‌دانند

این‌که‌ کسانی معتقدند «جابان کُرد» شخصیتی غیرواقعی بوده است و نامی از وی در منابع نیامده است باید گفت منابع تاریخی معتبر در میان کُردها به صحابه‌ای چون جابان الکُردی اشاره کرده‌اند

تجربه موفّق‌ توسعه‌وی اسلامگرایان‌ در مالیزیا

نویسنده: 
محمد محمود

مالیزیا در مدت چند سال محدود توانست از یک دولت عقب‌مانده که شهروندانش در کوه‌ها و جنگلات زندگی می‌کردند، به یک دولت جدید و عصری تبدیل گردد که دارای زیربنای قوی و اقتصاد توسعه‌یافته و آموزش عالی باشد. متخصّصان‌ توسعه و انکشاف می‌پرسند که مردم مالیزیا چگونه توانستند بر آن طبیعت سخت و خشن کوهستانی غلبه نموده و آن را به باغچه‌های ثرومندی تغییر دهند که هر شنونده و بیننده را به حیرت می‌اندازد؟ چگونه توانستند این همه موفقیت‌های چشمگیر و حیرت‌انگیز را در عرصهی صنعت، زراعت، گردشگری و تکنولوژی نصیب گردند؟

زلزله‌های تاریخی در مناطق کُردنشین

نویسنده: 
دانا مهرنوس

بعد از آنکه زلزله ٧/٣ ریشتری در کرمانشاه روی داد بسیاری از مردم بر آن بودند که تاکنون در مناطق کُردنشین زلزله‌ای این‌چنین‌ روی نداده است؛ اما با نگاهی گذرا به تاریخ، آنچه درباره زلزله‌های تاریخی در این مناطق آمده به گونه‌ای‌ خلاصه‌وار ذکر می‌گردد تا با خواندن و آگاهی یافتن از این روایات این سخن حق یعنی «تاریخ تکرار می‌شود» ‌بیشتر نمود پیدا کند و ما نیز می‌بایست با خواندن تاریخ عبرت از گذشتگان را سرمشق زندگانی خود کنیم تا همسو با کلام پروردگار صراط مستقیم را بر هر فکر و عقیده غیرالهی ترجیح دهیم {أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَكَانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ عَلِيمًا قَدِيرًا} (فاطر، ٤٤)

مخالفت با ابوالاعلی مودودی؛ دلایل و عوامل

نویسنده: 
صدیق قطبی

 ابوالاعلی مودودی گر چه مدتی در حوزه‌های دینی درس آموخته بود، اما هر چه بود از طیف و تبار حوزویان به شمار نمی‌آمد و در شکل و شمایل عالمان دین پا به عرصه‌ی فعالیت نگذاشت. مودودی با نبوغ ویژه‌ای که داشت، علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و حضور در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، تقریباً در اکثر مجالات دینی اظهار نظر کرد و تألیفات فراوان و متنوعی بر جای نهاد.

به‌رغم آنکه ابوالاعلی مودودی در اغلب نظرات و دیدگاه‌های دینی‌اش از چهارچوب‌های سنّتی خارج نشد و در ارتباط با فضای دنیای متجدد و فلسفه‌های غرب و مدرن، پذیرا و گشوده نبود، اما به‌سبب پاره‌ای نواندیشی‌ها و تفکرات مستقل و نیز نگاه نقد‌گونه‌ای که به تاریخ و میراث سلف داشت مورد مخالفت شدید و هجمه‌های بعضاً غضب‌آلود و طردآمیز روحانیون و مجموعه‌های سنتی دینی شبه‌قاره‌ی هند قرار گرفت. منتقدان او عموماً منتسب به جریان دیوبندیه و برآمده از دارالعلوم‌های دینی بودند.

یقین‌مردان حق

 

کیست که نداند یقین بزرگ‌ترین نیروی جهان است، بسا اتفاق افتاده است که یقین یک فرد بر شک و تردید صدها هزار نفر غالب گشته است.

هرگاه بنده‌ای از بندگان خدا عقیده‌اش بر مطلبی استوار گردیده است، به آن یقین پیدا کرده است و از تسلیم شدن در مقابل اوضاع، امتناع ورزیده است، بالاخره موفقیت نهایی نصیب وی شده است و باعث غلط از آب در آمدن پیشگویی بسیاری از مخالفان گشته است.

چنین فردی همچون آفتاب درخشان از میان ابرهای متراکم شک و اوهام پدیدار شده است و جهانی را با نور عالمتاب خویش منور نموده است.

اگر تاریخ را ورق بزنیم، نمونه‌های شگفت‌انگیزی از پیروزی یقین خواهیم یافت، اگر به کتب آسمانی و زندگانی پیامبران خدا نگاهی بیندازیم معجزه‌های عجیبی از قدرت ایمان و یقین خواهیم دید، که انسان را غرق در حیرت می‌کند. 

تجربه موفق توسعه‌وی اسلامگرایان در اندونیزیا

نویسنده: 
محمد محمود

اندونیزیا به حیث یکی از بزرگترین کشورهای جهان اسلام، در نهضت اقتصادی و علمی فراگیرش، چهره تمدنی این دولت را دگرگون ساخت و سبک زندگی شهروندان را تغییر داده و انسان اندونیزیایی را به سوی علم، نوآوری و تولید تشویق نموده و انگیزه داد. شرکتهای صنعتی، دانشگاهها، مراکز علمی و مساجد به صورت شگفت‌انگیزی به نهضت و خیزش مسلمانان این کشور سهیم گردیدند.

به کمک فرزندان این دولت اسلامی، اندونیزیا توانست در مدت پنج سال گذشته گام‌های بزرگ و پیشرفتهی اقتصادی بردارد و در بین کشورهای آسیایی مقام چهارم را بعد از چین، جاپان و کوریای جنوبی، کسب نماید و در سطح جهانی در رتبه شانزدهم قرار گیرد.

رمز قرآن از حسین آموختیم!

نویسنده: 
جلیل بهرامی‌نیا

به‌رغم تفاوتِ بنیادینِ تفسیرِ حادثه‌ی کربلا و نوع بزرگداشت آن در میان اهل‌سنت و شیعه، بر این واقعیت اجماع هست که قیام دلیرانه و مسؤولانه‌ی امام حسین(رض) در برابر انحرافاتِ سیاسیِ آن روزگار، برخاسته از هسته‌‌ی اندیشه‌ی توحیدی و معطوف به احیای ویژگی‌های یک جامعه‌ی برآمده از «لا اله الا الله» بوده و رنگ اصیل اسلامی داشته است؛ زیرا پُر پیداست که قبولِ توحید، مستلزم تغییر سبکِ زندگی و دگرگون‌سازی مناسباتِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و فرد موحّد در صورتِ اصالتِ فهم دینی‌اش، ناگزیر مدافعِ آزادی بشر از چنگالِ جبّاران و برقراری نظام عدالت‌محور خواهد بود. 

همزمانی محتوا