بازاریابی شبکەای یا شرکتهای هرمی

نویسنده: 
ادریس پیرصاحب
بازاریابی شبکەای یا شرکتهای هرمی

مقدمه: 
شاید مجبورید به سختی کار ‌کنید، کارمند شخص دیگری باشید و تا ابد هم به این کار ادامه دهید وغیره ، حالا یک راه برای نجات از این گرفتاری ها وجود دارد ، بدست آوردن پولی هنگفت در زمانی اندک با شغلی شرافتمند، آسان و مستقل! شرکت های هرمی هر روز با شیوه ها و نامهای جدید خود را مطرح می کنند و سرمایه های مردم و به خصوص جوانان را به تاراج برده و هر روز بخشی از فجایع و پیامدهای ناشی از این فعالیت ها در کشورمان پدیدار می شود; پنتاگونو، گلدکوئیست، پرایم بانک، مای سون دیاموند، تجارت الماس و چند نمونه ی ریز و درشت دیگر مصداقی بر این مدعا هستند و اخیراً طرح های مشابهی در قالب شرکت های داخلی در حال اجرا است ، به گونه ای که برخی آن را ادامه همان نوع کلاهبرداریها دانسته و برخی دیگر از این نوع فعالیت ها، به عنوان "بازاریابی شبکه ای" و یا تجارت الکترونیکی نام می برند. اگر چند سال قبل، سهم شما از ثروت رویایی شبکه‌های هرمی، فقط سکه‌های طلا و و نقره و پول نقد بود، این بار شما با وعده‌های دروغین دیگری چون تورهای مسافرتی با رؤیاهای شیرین، همسفر می‌شوید.
با توجه به نحوه ی تبلیغ این دست از شرکت ها که بیشتر از حربه ی بازاریابی شبکه ای و یا تجارت الکترونیک استفاده می کنند برای آشنایی با نحوه کارشان بهتر است ابتدا با شناختی از بازاریابی و بازاریابی شبکه ای( Network Marketing ) و تجارت الکترونیک شروع کنیم و چارچوبهای آنرا با هم مرور نمائیم؛ تا ببینیم که آیا شرکت هایی که از شما دعوت به عمل می آورندنیز در میان همین چارچوب ها عمل می کنند یا خیر؟ و سپس مشخص کنیم که آیا صرف فعالیت در این بستر به منزله ی درست بودن و قانونی بودن این شرکت هاست؟
بازاریابی شبکه ای
برای اینکه بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک را بشناسیم؛ لازم است ابتدا اشاره ای به بازاریابی سنتی داشته باشیم. در یک سیستم سنتی، معمولاً تولیدکنندگان، کالای خود را به عمده فروشان عرضه کرده و آنان نیز آن را به خرده فروشان و آنها نیز آن را به مصرف کنندگان نهایی می فروشند. لذا سهم عمده ای از قیمت کالا و خدمات ، نصیب واسطه ها می شود و از طرف دیگری هزینه های زیادی نیاز بود تا محصول برای مشتریان آشنا شده و به اصطلاح تبلیغی صورت می گرفت تا بتوانند محصول را به فروش برسانند.

شکل1) تجارت سنتی:




حال اگر یک تولیدکننده، بتواند مستقیماً کالا یا خدمات خود را به مصرف کننده برساند و یا بتواند هزینه ی توزیع و تبلیغ را از طریق استفاده از خود مصرف کنندگان کاهش دهد، مسلماً قیمت کاهش می یابد، و این همان کاری است که بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیک انجام می دهند اما به دو شیوه ی نسبتاً متفاوت، چرا که بازاریابی شبکه ای چنانکه توضیح خواهیم داد مبتنی بر روابط شبکه ای و سلسله مراتبی مبتنی بر اعتماد است. اما در تجارت الکترونیک از بستر جدیدی برای تجارت استفاده می شود و در واقع تجارت از طریق تکنولوژی های جدید به خصوص اینترنت، موبایل و غیره است و از این طریق رابطه ای مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده برقرار شده و واسطه ها حذف می گردند.

شکل2) تجارت الکترونیک:





بدلیل اینکه بیشتر تأکید این شرکت ها بر بازاریابی شبکه ای است، لذا تمرکز اصلی ما هم بر این شیوه بازاریابی و توضیح آن خواهد بود و در صورت لزوم، در آینده در مورد تجارت الکترونیک نیز مطالبی را بیان خواهیم کرد.
بازاریابی شبکه ای(Network Marketing ) شاخه ای از علم بازاریابی که هدف آن رساندن کالا از تولیدکننده به دست مصرف کننده به منظور کاهش هرینه های توزیع و تبلیغات است ، به عبارت دیگر تولیدکنندگان می خواهند محصولات خود را به کمک مشتریانِ خودشان به فروش برسانند. یعنی محصولات شرکت را به دوستان، آشنایان و سایرین معرفی کرده، تا در صورت خرید محصولات توسط آنها مبلغی به عنوان پورسانت یا حق الزحمه دریافت کند، که بدون چنین انگیزه ای مشتریان تمایلی برای معرفی محصولات شرکت به دیگران ندارند. مزیت اصلی این روش این است که شرکت

علاوه بر کاهش هزینه های توزیع و تبلیغ محصول از روابط بین فردی و اعتماد افراد به همدیگر و روابط چهره به چهره (face to face) که روشی بسیار اثربخش در بازاریابی است استفاده می نماید.




طبیعی است که این شیوه ی جدید بازاریابی هیچ گونه منع اخلاقی و قانونی نداشته و دارای فایده ی طرفینی برای تولیدکننده و مصرف کننده می باشد. اما آنچه جای سئوال دارد اینکه آیا هر تجارتی که در این چهارچوب قرار می گیرد و از این شیوه استفاده کند اخلاقی و قانونی است؟ مسلماً جواب منفی است، همچنانکه در تجارت سنتی شما می توانید از محصولات مورد نیاز مردم گرفته تا قاچاق مواد مخدر، قاچاق اعضای انسان وغیره را مورد معامله قرار دهید، این شیوه نیز بستری جدید است برای تجارت، که در آن می تواند تجارت مواد غذایی تا تجارت مواد مخدر، کلاهبرداری وغیره را شامل شود.
متأسفانه با توجه به اینکه هنوز چارچوبهای این نوع تجارت برای اکثر مردم آشنا نیست، سودجویان و کلاهبرداران در نقاط مختلف دنیا، فرصت را غنیمت شمرده و بسترهای سودجویی از این نوع تجارت را فراهم آوردند و با سوء استفاده از نام بازاریابی شبکه ای( Network Marketing ) سعی کردند تا به فریب افراد ساده و جوانان بپردازند، که توطئه های شرکت های شبکه ای یا هرمی یکی از آنها است.
چگونگی کار شرکت های هرمی





پس از آشنایی مختصر با بازاریای شبکه ای لازم است تا شیوه ی کار این شرکت های به اصطلاح شبکه ای یا هرمی را بیشتر بدانیم. در اینجا ما همه ی اینچنین شرکت هایی را علی رغم ادعای گردانندگان آنها -که خود را هرمی نمی دانند- زیر یک سقف بنام هرمی جمع می کنیم تا جمع بندی و نتیجه گیری آسان تر باشد و در پایان سعی می شود تا به شبهات آنان در حد امکان پاسخ داده شود.
هر فرد در این سیستم می تواند با خرید یکی از محصولات شرکت به عنوان عضو به سیستم وارد شود، سپس فرد سعی می کند تا دو نفر را یکی در سمت چپ و دیگری در طرف راست خود، به مجموعه معرفی کند. آنهانیز اقدام به خرید محصول می کنند و عضویت افراد جدید به همین ترتیب ادامه پیدا می کند و زیرمجموعه های آنها به صورت نامتناهی (فرض محال) رشد خواهد نمود.
مراحلی که یک شخص از آشنایی با سیستم تا فعالیت در شرکت طی می‌کند، بطور خلاصه بصورت زیر می‌باشد:. 1) دعوت به جلسه معرفی سیستم (جلسه پرزنت) 2) پرزنت و معرفی سیستم 3)پیگیری اولیه و پاسخ به ایرادات 4) در صورت موافق نبودن فرد پرزنت شده، ادامه پیگیری‌ها 5) در صورت موافق بودن فرد پرزنت شده، خرید انجام می‌شود. تکمیل برگه ی تعهد و عقد قرارداد با شرکت مربوطه. 6) حضور در جلسات آموزشی: جلسات تعیین هدف، تعهد و تخصیص زمان، نوشتن لیست، دعوت کردن افراد، معرفی و پیگیری 7) حضور در جلسات پرزنت دیگران در جهت یادگیری شیوه ی پرزنت موفق و گرفتن ورودی جدید 8) مشاهده 6 CD جو و 2 CD پتمن 9) مطالعه ی کتب آموزشی با موضوع روانشناسی موفقیت: چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟ ، صفت‌های بایسته یک رهبر ، چگونه مانند میلیونرها فکر کنیم؟ ، حکایت دولت و فرزانگی ، قورباغه را قورت بده !!! ، مدیر یک دقیقه‌ای و غیره10)یادگیری و تسلط بر نحوه ی معرفی سیستم و در صورت موفقیت در آزمون پرزنتوری، دریافت کاتالوگ 11) حضور در جلسات گروهی (مانند پارتلاگ‌ها، جلسات Fun، جلسات لیدرها) به هدف دریافت انرژی و حل مشکلات اعضای گروه در جهت افزایش راندمان افراد عضو سیستم در گرفتن ورودی جدید 12) آموزش‌های تکمیلی جهت رهبری و لیدر شدن 13) تمدید عضویت در شبکه بازاریابی شرکت که غالباً در پایان هر سال کاری عضو صورت می‌گیرد.
پرزنت و معرفی سیستم معمولا هنگام پرزنت‌کردن دعوت‌کننده به همراه لیدر(بالاسری) خود و یکی دیگر از اعضای سیستم به همراه شخص دعوت شده در یک اتاق درب بسته در خانه یا خوابگاه شخص دعوت‌کننده که صداهای اضافی( و حتی المقدور تلویزیون، عکس و هرگونه تصویر و قاپ) در آن وجود ندارد و همچنین رفت و آمدی نیست حضور یافته و لیدر(بالا سری) به معرفی و پرزنت سیستم می‌پردازد. در پایان پرزنت معمولاً لیدر به شخص دعوت شده پیشنهاد می‌دهد با هیچ کس در مورد این سیستم صحبت نکرده و مشورت نکند؛ و بیان می‌کند که به دلیل آشنا نبودن اکثر افراد حتی اقتصاددانان با این امر، مشورت نتیجه ی خوبی را در پی نخواهد داشت. پیگیری اولیه و پاسخ به ایرادات پس از معرفی سیستم، وظیفه اشخاص پیگیری جدی از فرد پرزنت شده می‌باشد. این کار با تماس‌های مکرر در فاصله 24 تا 72 ساعت پس از پرزنت انجام می‌گیرد. در حین این تماس‌های اغلب تلفنی مکرر با فرد پرزنت شده صحبت کرده و اگر آن شخص دارای سؤالاتی باشد به آنها پاسخ می گوید. در این پیگیری‌ها از انواع روش‌های روانشناختی جهت گرفتن پاسخ مثبت از فرد استفاده می‌کنند. همچنین دراین گونه سیستم‌ها برای سؤالات عمده ی مطرح شده جواب‌هایی آماده شده است که اعضاء در سیر آموزش در حفظ کردن این پاسخ‌ها و ارائه ی جواب‌های مغلطه آمیز کارآمد خواهند شد. خرید و تکمیل برگه تعهد و عقد قرارداد با شرکت مربوطه در این مرحله معمولاً با استفاده از کارت های الکترونیکی متعلق به شرکت یا کارت های اعتباری فرد یکی از محصولات شرکت ها را از طریق اینترنت و سایت شرکت خریداری نموده، سپس قرادادی بین مشتری و نماینده ی شرکت جهت اجازه ی فعالیت بازاریابی منعقد ‌شده و فرد وارد سیستم‌ بازاریابی می‌شود.
ایرادات وارده بر کار این گونه شرکت ها
باتوجه به آنچه در بالا بیان شد و با مقایسه ای ساده بین تجارت سالم و فعالیت شرکت های هرمی می توان به مهم ترین اشکالات این گونه شرکت ها پی برد. در اینجا به مهم ترین این اشکالات اشاره خواهد شد:
در حالت معمولی افراد سعی می کنند در قبال پرداخت مبلغی به محصولی (کالا یا خدمت) دست یابند، که مورد نیاز آنها بوده و این محصول می تواند یکی از نیازهای آنان را برآورده نماید و در واقع خرید جهت کسب محصولی است و بدست آوردن آن، هدف از پرداخت وجه است. اما معمولا افرادی که در این شرکت ها خرید می نمایند جهت کسب پورسانت خرید می کنند و نه جهت خرید خود محصول ؛ اعضاء نیز محصولات شرکت را به کسانی می فروشند که برای آنان بازاریابی کنند تا زیرمجموعه هایشان افزایش یابند و نه به کسانی که به منظور مصرف اقدام به خرید این محصول می نمایند، لذا چنانکه در جزوه ی آموزشی شرکت QI آمده، شما محصولی خریداری نمی کنید، بلکه رابطه ای را پیدا می کنید و پول را برای آن پرداخت می نمایید. قیمت محصولات فروشی در این ساختار (مطابق گفته ی خودشان و گفته های فوق الذکر) باید کمتر از بازار سنتی یا حداقل مشابه قیمت آن باشد، چیزی که وجود ندارد. در واقع مشتری جنس یا خدماتی را خریداری می‌کند که به آن نیازی ندارد یا اگر به آن احتیاج دارد به دلیل انگیزه ی شرکت در طرح، آن را با قیمت بالاتر از بازار عمومی خریداری می‌کند .
در تجارت عادی اگر شما از کیفیت محصول راضی نباشید و یا اینکه گمان کنید که سرتان کلاه رفته می توانید کالا را پس دهید اما در این شرکت ها باز پس گیری محصول وجود ندارد.
اغراق در درآمدزایی به وسیله‌ی بازایابی شبکه‌ای، بطوری که برای افراد جدید به صورتی این کار را جلوه می دهند که شما با یک فعالیت ساده به درآمد هفته ای حدود 5000 دلار می رسید. طرح هایی که ادعا می کنند بیش از 100% پول پرداختی پاداش می دهند ،آن هم در مدت زمانی کم، کاملا مشخص است که در تجارت سالم چقدر غیرواقعی بوده جز اینکه از راه کلاهبرداری بدست آید.
در یک شبکه ناسالم، افرادی که در انتهای هرم قرار می گیرند متضرر می شوند. چون این افراد مبالغی را برای کالا یا خدماتی می پردازند که ارزش آن بسیار کمتر از رقم پرداخت شده است. از آنجایی که این افراد نمی توانند فردی را پیدا کنند که در زیرمجموعه خود قرار دهند، لذا پورسانتی نمی گیرند و متضرر می شود. نکته ی اساسی این است، در یک بازاریابی شبکه ای صحیح و قانونی، اولین اصل این است که کالا و یا خدمات مورد بازاریابی، باید باارزش واقعی و یا قیمت بازار آن برابر باشد.
دعوت از افراد با دروغ و با بهانه ی کار در یک شرکت پردرآمد مثلا شرکت راه سازی یا ساختمان سازی و غیره تا بتوان آنها را در دام این تور گسترده ی عوام فریبی انداخته و قدرت تعقل و تفکر آنها را مسخ نماید، که امری ضد اخلاقی و ضد انسانی است. در جزوه ی این گروه(E-Team) آمده که در دعوت افراد از شیوه های گوناگون استفاده کنید، چرا که فرد ممکن است با بیان واقعیت به دلیل نداشتن آگاهی، دعوت شما را اجابت نکند لذا شما می توانید با هر حربه ای که فکر می کنید او به آن علاقه مند است از او دعوت کند. در جزوه آمده "به هیچ عنوان، به هیچ عنوان و به هیچ عنوان هیچ توضیحی در مورد این کار نمی دهید و سعی می کنید تا او را به دفتر(office) بکشانید.
تناقض در گفتار و نوشتار جزوه ی این شرکت، برای متقاعد کردن فردی که پول ندارد او را وادار کنید که برای این کار پول قرض کند و در جایی دیگر آورده که برای تأمین سرمایه، فرد دعوت شده به هیچ عنوان به او پول قرض ندهید و این یکی از اصول خدشه ناپذیر این شرکت هاست. براین اساس خوب در جایی که امکان کلاهبرداری وجود دارد قرض گرفتن خوب است، اما اگر بناست در این کلاهبرداری خودمان هم متضرر شویم دیگر کاری ناشایست می باشد.
در این تجارت اصولا هیچ گونه قراردادی وجود ندارد و همه چیز شفاهی است در صورتی که اگر بنابر آن است که سرمایه گذاری انجام شود از لحاظ عقلی، شرعی و قانونی پذیرفته شده است که قراردادی تنظیم شده و شروط آن مورد توافق طرفین قرار گیرد، چیزی که در این شرکت ها مطلقاً وجود ندارد و فرد وارد شده نیز هیچ رسیدی در قبال پرداخت پول دریافت نمی کند.
در مورد تأسیس این شرکت ها گاه گفته می شود که مؤسسین اتحادیه اروپا یا سایر اتحادیه های بین المللی و یا منطقه ای این شرکت را تأسیس نموده است. مؤسسین این گونه اتحادیه ها- اتحادیه اروپا و سایر اتحادیه های بین المللی و منطقه ای - نه افراد بلکه کشورهایی هستند که در پی تحقق اهداف کلانی همچون کاهش تعرفه های تجاری، تسهیل تجارت، توسعه روابط سیاسی و گسترش روابط دیپلماتیک و غیره می باشند و هیچ گاه اقدام به تشکیل مؤسسات این چنینی در هیچ جای دنیا ننموده اند و این جز فریبکاری چیزی دیگر نیست.
گفته می شود در صورت بروز اختلاف و شکایت از شرکت می توانید به دادگاه لاهه شکایت کنید!؟ کمی تأمل و مطالعه در مبنای تشکیل دادگاه لاهه و ساختار آن نشان می دهد که اصولا دادگاه لاهه برای شکایت از دولتها و یا رفع اختلافات بین کشورها تشکیل شده است و اصولا پاسخ به چنین شکایاتی در صلاحیت این دادگاه نمی باشد.
یکی دیگر از دروغ پردازی های این گونه شرکت ها این است که می گویند شرکت زیر نظر سازمان تجارت جهانی(WTO) فعالیت می کند. سازمان تجارت جهانی همچنانکه از نامش مشخص است سازمانی جهانی است که پس از توسعه و گسترش فعالیت های سازمان گات به وجود آمد. هدف اصلی سازمان کاهش تعرفه های تجاری بین کشورها و تسهیل و رشد تجارت در عرصه جهانی و بین کشورهای عضو می باشد و تأسیس یا نظارت بر فعالیت شرکتهای تجاری اساساً جزء اهداف و فعالیت های این سازمان نیست، لذا در این سازمان هیچ شرکتی تجاری عضو نبوده و بر فعالیت این شرکت ها هم هیچ گونه نظارتی ندارد(لازم به ذکر است که هنوز کشور ایران عضو این سازمان نمی باشد). لذا فریبکاری در این سخن به روشنی مشخص است.
نکته بسیار مهم این است که بدون این که قوانین خود را زیر پا بگذارند و یا این که جنسی تقلبی به مشتری عرضه کنند و یا این که شرکت خود را تعطیل کنند و بگریزند، دست به کلاهبراداری می‌زنند. پس خبرهایی از این قبیل که مثلا سکه‌های شرکت تقلبی هستند یا شرکت قراردادی برای اجاره هتل ندارد، به نظر ما مسایلی حاشیه‌ای هستند و ایراد این شرکت ها ازجنبه های دیگر است.
نمونه ی شرکت کوئست اینترنشنال(QI)
به دلیل گستردگی فعالیت این شرکت در کشورمان و حضور تعداد زیادی از همشهریان در این شرکت که با نام گل کوئست هم شناخته شده است بصورت مختصر به فعالیت این شرکت اشاره خواهیم کرد.
شرکت کوئست اینترنشنال آدرس دفتر مرکزی: هنگ کنگ، خیابان گلوسستر سی و هشتم،‌ برج مس ماچال، طبقه پنجم تلفن دفتر مرکزی: 85228271889+ فکس دفتر مرکزی: 85228271833+ایمیل شرکت: customer.support@quest.netآدرس اینترنتی: www.quest.net
مدیر عامل شرکت: آلیس یوهانا ماکیتالو سال تاسیس شرکت: سال 1998تعداد تخمینی اعضاء شرکت در سراسر دنیا: 600 هزار تا 700 هزار نفر تعداد تخمینی اعضاء شرکت در ایران: 400 هزار تا 450 هزار نفر .
محصولات شرکت:محصولات این شرکت شامل مجموعه های کلکسیونی (GQI) و محصولات تکنولوزیکی (QTI) و خدمات این شرکت شامل خدمات مسافرتی (QVI) می باشد. Quest Vacation: یکی از خدمات این شرکت تورهای مسافرتی است که با نام Quest Vacation عرضه می شود که دارای انواع Diamond, Platinum, Gold و Pearl وRoyal می باشد که با خرید یکی از این مجموعه ها، از امتیاز اقامت در مجموعه هتل های RCI برخوردار شده که شامل 4000 هتل در 120 کشور جهان است. نحوه ی استفاده و زمان آن به نوع مجموعه بستگی دارد.
دلایل ناسالم بودن فعالیت این شرکت:
1. پرداخت پورسانت مبتنی بر جذب عضو جدید تا مشتری و خریدار محصول و بعبارتی تأکید بر گسترش زیردستان بجای فروش محصول .
2. قیمت غیر واقعی و خیلی بالای محصولات و خدمات در مقایسه با بازار.
3. یکسان بودن مشتری و بازاریاب از منظر شرکت.
4. عدم پس گیری محصول و خدمات در صورت پشیمانی فرد خریدار.
5. عدم شفاف سازی و ابهام در فعالیت و تلاش در مخفی کاری.
6. دلیل خرید محصول نیست، بلکه رسیدن به پورسانت و بعبارتی خرید محصول و خدمات غیرمصرفی.
7. هزینه ی بالای دریافتی جهت حق عضویت.
8. اغراق در درآمدزایی و کسب سود در زمانی اندک.
9. نسبت درآمد اعضاء شرکت با تلاش آنها
10. و غیره
سخن پایانی
در این سیستم‌ افراد به طمع پول‌دار شدن وارد شبکه می‌شوند و به آن‌ها یاد داده می‌شود که دیگران را نیز با همین اهرم وارد شبکه کنند.به عنوان مثال تقریباً هیچ‌کدام از صدها هزار عضو شرکت گلدکوئست نیازی به داشتن یک سکه ی کلکسیونی و یا استفاده از هتل های این شرکت نداشته‌اند و در حالت عادی حاضر نبوده‌اند پولشان را صرف خرید چنان محصولاتی حتی با نصف قیمت عرضه‌شده توسط گلدکوئست کنند.مبلغان گلدکوئست در معرفی بازاریابی شبکه‌ای(Network Marketing) می‌گویند: که این شیوه بازاریابی واسطه‌ها را حذف می‌کند تا جنس به طور مستقیم به دست مشتری برسد.ولی حقیقت این است که با این روش نه واسطه‌ها، که مشتری‌ها حذف شده‌اند! به کسانی که از گلدکوئست خرید می‌کنند گفته می‌شود مشتری این سکه‌ها کلکسیون‌دارانی هستند که در آینده این سکه‌ها را به قیمتی بسیار بالا از شما خواهند خرید. یعنی شبکه‌ای که قرار بود جنس را به قیمت پایین‌تر و بدون واسطه به مشتری برساند، همه اجناسش را به واسطه‌هایی فروخته است که باید در آینده آن‌ها را به چندین برابر قیمت اولش به مشتری‌های اصلی‌اش بفروشند!پس بازاریابی شبکه‌ای در گلدکوئست روشی است که جنسی را که مشتریان اندکی دارد به جمع کثیری از واسطه‌ها به قیمتی چند برابر قیمت اصلی می‌فروشد تا آن‌ها هم آن را پس از چند سال به مشتریان اصلی‌اش با قیمتی گزاف‌تر بفروشند!
نکته ی بسیار مهم این است که همه کسانی که آلوده ی این بازی شده‌اند لازم است برای جبران ضرر اولیه و رسیدن به سودهای وعده داده‌شده، رکود بازار و وضعیت بد پیش آمده برای خود را مخفی کنند و با راضی نشان دادن خود، مشتریان بیچاره ی جدیدی را به زیر شاخه‌های خود اضافه کنند! این افراد در مواجهه با طعمه ی خود چنان وانمود می‌کنند که گویی چند روزی بیش‌تر نیست که به دنبال مشتری می‌گردند و این در حالی است که چندین ماه وقتشان را برای این کار بیهوده از دست داده‌اند.
خانواده‌ها با جوانان فریب‌خورده‌ای روبه‌رو هستند که اساسا پس از ورود به این تشکیلات، مسخ شده و هویت طبیعی‌شان را از دست می‌دهند و درست به مانند افراد معتاد ـ بلکه بدتر از آن ـ از خانواده‌ها می‌برند، به همه چیز پشت می‌کنند، تحصیل را رها می‌کنند و گویی شخصیت آنان از حالت طبیعی خارج شده و انسان دیگر می‌شوند.
متأسفانه چنانکه نشان داده شده میزان رشد اینگونه شرکت ها در کشور ما چنان سریع و همه گیر است که شاید شبیه آن را در هیچ جای دنیا نتوان دید که این امر نیازمند بررسی و تحقیق دقیق برای روشن شدن دلایل آن می باشد. چند دلیل عمده و ابتدایی این امر می تواند موارد زیر باشد: یکی عدم آگاهی مردم و نداشتن اطلاعات کافی در این مورد که امکان سوءاستفاده را افزایش می دهد، بیکاری تعداد عظیمی از جوانان جویای کار که به هر دری می زنند تا شاید کاری دست و پا کنند، سراب پول دار شدن در مدت زمانی بسیار کم که حاصل اقتصاد بیمار کشورمان بوده و درطول سالیان متمادی این ذهنیت را تقویت نموده است، کمبود و یا نقص قوانین موجود کشور که راه را برای کلاهبرداری باز گذاشته است، ضعف قوه ی قهریه و نیروهای انتظامی در مقابله با این شرکت ها، روند طولانی دادرسی در دادگاه ها که امکان شکایت را مالباختگان گرفته است.

برخی از سایتهای مفید:
1. نهضت مبارزه علیه گلدکوئیست در ایران: www.antigold.persianblog.com
2. عدم همکاری با کوئست را می‌خواهیم: www.bamdad68.blogfa.com
3. حقایق گلدکوئست: www.realitygq.blogfa.com
4. ننگ بر کوئست: www.antipentagono.persianblog.com

منابع و مآخذ:
1. جزوه یآموزشی E-Team متعلق به اعضای QI.
2. گفتگو با چند نفر از مالباختگان.
3. سایت تخصصی سیستم های فروش شبکه ای www.nms.ir .
4. محمد حقیقی. بازرگانی بین الملل:نظریه ها و کاربردها. چاپ سوم. تابستان 1386. انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
5. محمد زرین. علل و چگونگی پیدایش بازاریابی شبکه ای در جهان. روزنامه ی آفتاب. نسخه ی اینترنتی. www.aftab.ir .
6. معرفی شرکت کوئست اینترنشنال (گلدکوئست).
7. Nastaran Pedrood & others.Systematic profitability analysis of binary network marketing organizations. www.emeraldinsight.com.

بدون امتیاز

سایت در قبال نظرات پاسخگو نمی باشد.

1
بدون‌نام
1388/09/01

با سلام جالب بود ولی کاش زودتر اقدام به این کار می کردید

2
بدون‌نام
1388/09/03
Vote up!
1097

نوشداروی بعد از مرگ سهراب..

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا ؟
بی وفا، بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا ؟

نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا ؟

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست
من که یک امروز مهمان توام فردا چرا ؟

نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم
دیگر اکنون با جوانان نازکن با ما چرا ؟

وه که با این عمر های کوته بی اعتبار
این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا ؟

آسمان چون جمع مشتاقان ، پریشان می کند
درشگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا

3
بدون‌نام
1388/09/06

دمت گرم

4
بدون‌نام
1388/10/03

خیلی خوشحالم که پس از چندین سال بالاخره کشور ایران قوانینی بسیار عالی در رابطه با بازاریابی شبکه ای وضع کرد. البته قبل از این هم کتاب و مقاله زیاد بود اما از آنجایی که سرانه مطالعه ایرانی ها 1 دقیقه در سال است همچنان شرکت های هرمی قربانی میگرفتند. اما حالا قوانین وضع شده و خوشبختانه اولین شرکتی که ثبت شده شرکت آمگا گلوبال هستش با 21 سال قدمت و 1.2 میلیارد دلار سرمایه با مدیرانی بسیار لایق که همه از افراد تحصیلکرده هستند. بامید روزی که مردمی داشته باشیم لایق وطن و وطنی داشته باشیم لایق مردم.

eamega.pahlevan@gmail.com

5
بدون‌نام
1388/10/04

az ettela resanitoon mamnoon faghat man ye soAl daram?
mi2nid (heramiro) tozih bedin?
farghesh ba digar net ha chiye?
mesle matrix&binery

6
بدون‌نام
1388/10/25

سلام
من محمد زرین هستم
مطلب شما رو خوندم
اما نفهمیدم از کجای مقاله من درباره بازاریابی شبکه ای که در منابعتان ذکر کردید ، استفاده نموده اید !!!!
اگر آن مقاله را کامل و با دقت بخونید ،‌احتمالاً خیلی از حرفها و نظرات شما اصلاح می شود.
ضمناً تمام مطالبی که من در مقالاتم آورده ام ، از کتابهای اصلی و معتبر این علم در دنیاست و نظرات شخصی من نیست.
ان شاء الله که بر طبق ادعای اسم سایتتون ، برای اصلاح یک موضوعی سراغ حقایق و اصول برویم ، نه شنیده ها و دریافتهای شخصی ...
در ضمن لینک مقالات من در این وبلاگ هست ...
www.darmasireazadi.blogfa.com

7
بدون‌نام
1388/10/23

با سلام.من خودم عضو شرکت کویست اینترنشنال هستم.چرا شما فکر می کنید که شما همه چیزو میدونید و از آدم هایی که به قول شما گول خوردند بیشتر میدونید.این شرکت هیچ چیزی واسه پنهان کردن نداره.چرا شما فکر می کنید تمام کسانی که عضو این مجموعه هستند افرادی بیسواد و بدبخت و بیچاره هستند؟از شما دعوت می کنم واسه یه مدت محدودی هم که شده داخل دفاتر این گروه تردد کنید تا بیشتر و بهتر با واقعیت های این کار آشنا بشید.شما در پایان مقاله تون از افراد مالباخته به عنوان منبع تحقیق تون نام بردید اما سوال من از شما اینه که چرا از آدم های خیلی زیادی که موفق شدند سوال نکردید؟ مهمترین امتیاز یه تحقیق رعایت انصاف و بیطرفیه.من به چیرهایی که دیدم بیشتر اعتماد میکنم تا به چیزهایی که می شنوم و میخونم.شما هم بیاید ببینید .با تشکر

8
بدون‌نام
1388/10/28

دوست گرامی بنده چنین عقیده ای نداشته و ندارم که همه چیز را می دانم و اینکه همه اعضای این شرکت بی سواد هستند. اما صرف داشتن سواد دلیل بر درست عمل کردن و مصون از خطا بودن است؟
در مورد اطلاعات جمع آوری شده نیز ضمن مطالعه جزوه گروه و مشورت با برخی از دوستان که در این گروهها فعال بوده اند و مطالعه چند مقاله در این حوزه، مطلب نوشته شده است.
اما اینکه افرادی در این شرکت به قول شما موفق شده اند، اگر موفقیت از نظر شما بدست آوردن پول از هر راهی است، خوب بنده نیز افرادی را می شناسم که از این راه پولهای زیادی کسب کرده اند اما همه حرف ما نیز همین است که افرادی کم ، مبالغی کلان با پول دیگران کسب می کنند. اما آیا از نظر اخلاقی درست است؟

9
بدون‌نام
1388/10/28

دوست گرامی اقای زرین بنده در فرازی از مقاله بیان کرده ام که برخی از افراد سودجو از این شیوه بازاریابی همچون دیگر شیوه های بازاریابی که امکان کلاه برداری وجود دارد سوءاستفاده کرده و این نقصی بر اصل موضوع بازاریابی شبکه ای نیست و اگر فردی بنام بازاریابی شبکه ای فعالیتی انجام دارد دلیل بر درست بودن عمل ایشان نیست. که در مقاله جنابعالی نیز این سخن به نوعی بیان شده که آورده اید:
"در سال های گذشته - در ایران - و در دهه های گذشته - در اکثر کشورهای جهان - بازاریابی شبکه ای به عنوان طرحی ناسالم برای یک شبه پولدار شدن یا دسیسه های هرمی قلمداد می شد که این امر به خاطر وجود حقه بازان و حیله گران و اشتباهات افراد و شرکت ها ظاهرا طبیعی به نظر می رسد! "
لذا ارجاع به مقاله شما در مراجع برای مطالعه بیشتر و شناخت بهتر بازاریابی شبکه ای است که پوششی برای سوءاستفاده چنین شرکتهایی شده است.
خوب می دانید که در مرجع نویسی یکی از دلایل آن استفاده از مطالب و دیگری مرجعی برای مطالعه بیشتر و معرفی به خواننده است، لذا ارجاع به مطلب شما نیز ضمن اینکه حاوی جمله بالا بوده و در واقع در متن از آن استفاده کرده ام برای مطالعه بیشتر خوانندگان برای آشنایی با بازاریابی شبکه ای می باشد.

10
بدون‌نام
1388/11/09

جه نابی کاک ئیدریس به داخه وه بو بیرورات سه باره ت به بازاریابی شه به که یی کومپانی گه وره ی کویست، ئه بی وه ک ئه و دوسته یش وتوویه تی ئیوه هه ردوو لا یه نی باش و خراپ ببینن و ئه وجار قه زاوه ت بکه ن و بیرورای خوتان ده رببرن،چونکه ئیوه کارتان ئیسلاحه و له نزیکه وه له گه ل ده یان و سه دان که س له ماموستای قوتابخانه و زانکو و ئه ندازیار و دوکتور که هه ر ئیستاکه خه ریکی ئه و کاره ن وتوویژ بکه ن. ئه گه ر پیتان خوش بوو ولام بده نه وه و زیاتر له سه ری بدویین، ئه مه ناونیشانی منه : surkew15@yahoo.com

11
بدون‌نام
1388/11/10

اتفاقا بیش از این نیاز است که از جنایات این شرکتها نوشته شود. چه بسیار مردمی که از این راه بیچاره شدند در شهر ما حداقل چند نفر را می شناسم که در دام این شرکتها افتاده و زندگیشان را از دست دادند یکی که کارمند ادره راه بود علاوه بر اینکه اخراج شد چون پیمانی کار می کرد مجبوز شد که خانه اش را بفروشد و پول چند نفر را که معرفی کرده بود بپردازد و هنوز هستند بی اطلاعانی از این دست
متشکرم

12
بدون‌نام
1388/11/16

سلام.والله من توی راست و دروغ بودن یکی از این شرکتها موندم(کوئیست اینترنشنال) از نزدیک رفتم چند تا دفتر رو دیدم با 10 نفر از بالاسریها حرف زدم واقعا ادمای خوبی بودن.این هم بگم بچه نیستم که پول یه سری حرف رو بخورم حرفاشون کاملا منطقی بود.با دلیل حرفاشون بهم ثابت شد.ولی بیرون یه چیزه دیگه میگن.کسی هست منو راهنمایی کنه.
کسی که توی این شرکت ها بوده و کوئیست اینترنشنال رو هم تجربه کرده .ممنون میشیم با این ایدی منو راهنمایی کنید.sky_dark93@yahoo.com

13
بدون‌نام
1388/11/29

برادران بزرگوار
چند نکته مهم که نباید فراموش کرد:
1- بدست آوردن پول حلال هیچ گاه و در هیچ زمانی آسان نبوده است، نابرده رنج گنج میسر نشود.
2- هیچ شرکتی بدون کسب درآمد و سود فعالیت نمی کند مگر اینکه موسسه خیری باشد.
3- سود هیچ شرکتی بودن تولید محصولی یا ارائه خدمتی ممکن نیست مگر اینکه کلاهبرداری باشد.
4- شرکتهای هرمی نه موسسه خیری هستند و نه تولیدی و نه خدماتی و اگر ادعای ارائه خدمات دارند تنها پوششی است برای فعالیتهای غیر اخلاقیشان.
5- رسیدن به سود در این شرکتها با بیچاره شدن زیردستان فراهم می شود و در واقع رسیدن به پول با بالا رفتن از نردبان فلاکت دیگران.
6- انجام امور غیر قانونی و غیر اخلاقی ربطی به سواد و مدرک تحصیلی ندارد، بنده قصد جسارت ندارم اما چه خواسته و یا ناخواسته افرادی تحصیل کرده در دام این تجارت شوم افتاده اند. چه بسیار پزشکانی که سقط جنین می کنند، چه بسیار دانشمندان و تحصیلکردگانی که برای مطامع و اهداف خود دیگران را وسیله قرار می دهند.
پس عزیزان اینها هیچ کدام ملاک نیست، حرفهایی که هم می زنند سفسطه است و به ظاهر منطقی به نظر می رسند، بنده از دوستانی که در دام این شرکتها افتاده اند خواهشمندم که تنرسند و هیچ عیب نیست که خود را معرفی کنند . به دیگران اطلاعات دهند. باشد تا رسالت خود را انجام دهند.
با تشکر از نویسنده سطور

14
بدون‌نام
1389/02/19

خوب بود متشکرم

15
بدون‌نام
1389/03/29

متأسفانه کلاهبرداری این شرکتها هنوز ادامه دارد و نمی دانم چرا مردم از گذشته عبرت نمی گیرند با این همه اطلاع رسانی و گزارش در رسانه ها و اخطارهای دولت بازهم گول خوردن و افتادن در دام این شیادان واقعا جای تأمل دارد و چاره کار باید ریشه ای تر از اینها باشد و مشکل ساختاری باید باشد
ولی با این وجود اطلاع رسانی مفید است
متشکرم

16
بدون‌نام
1389/04/24

سلام
متاسفانه با وجود این همه نوشته و تبلیغات و اطلاع رسانی همگانی باز شاهد گول خوردن ضی هستیم که متاسفانه ناآگاهانه در دام این شیادان می افتند نمی دنم چرا مردم عبرت نمی گیرند

17
بدون‌نام
1389/05/17

سلام دوست من

من نمی دانم چرا همه فکر میکنند راه صد ساله را یکشبه میتوان رفت . اصلا چرا با حرفهای رویایی خود مان را گل میزنیم .فرمول تصاعدی بسیار زیبا ی است و مخصوص تبلیغاتیهای این شرکتهای هرمی خیلی زیبا تر جلو میدهند اما چند نفر آدم موفق سراغ دارید که در این شرکتهای هرمی وجود دارند یا به اون تصاعد خوشکه رسیده باشند. اصلا چرا فکر میکنید یک شبه راه صد ساله را میتوان رفت . پورسانتهای رویای که مطرح میکنند واقعا جالب است و اگر کسی فکر نکند همان لحضه عضو میشود و وقتی خرید کرد و چند وقتی گذشت آنگاه می بینید که فقط یک خواب شیرین و امید وار کننده است . تا حال فکر کرده اید چه مبلغی به حساب این شرکتها واریز میشود تا شما پورسانت بگیرد. واقعا هدف از خرید از این شرکتها جز انتظار گرفتن پورسانت است یا واقعا به کالاهای این شرکتها علاقه دارید . کالاهای این شرکتها را با چند برابر قیمت واقعی میخرید .شما اگر یک وسیله برای خودتان میخرید و با اینکه می بینید که سئوال و پرسجو میکنید و چیز ندیده را چگونه به این راحتی می خرید . آیاد میدانید اگر کالای شرکتهای داخلی را با ان مبلغ بفروشید ضمن اینکه از این شرکتها خرید نکرده اید از پوسانت بهتری بر خوردار میشوید و احتمال سوخت سرمایه شما بسیار پایین است

کمی فکر کنید که رویای نمیشود پول دار شد مگر اینکه کلاهبر خوبی باشی

18
بدون‌نام
1389/05/31

سلام
متاسفانه بیشتر افراد مناطق محروم گرفتار این شرکتها هستند که دلیل آن کمبود معلومات است

19
بدون‌نام
1389/06/02

بهترین راه ایجاد اشتغال و درامد مناسب و بستن راه درامد های باد اورده از طریق رانت و غیره است تا مردم فکر اینکه یک شبه ملیارد می شوند را نکنند

21
بدون‌نام
1389/06/29

سلام دەس خۆش

22
بدون‌نام
1389/08/22

با سلام من هم دو روز پیش توسط یکی از دوستانم که ثبت نام کرده بود به یکی از این دفترهای qiدعوت شدم اما خدارو به خاطر عقل سالمی که بهم داده شکر می کنم که بدون هیچ اطلاع قبلی تونستم کار اونارو بررسی کنم و حتی چند مورد گاف هم ازشون گرفتم مثلا یکیش این بود که یه برنامه ساختگی به اسم شبکه چهار در مورد نت وورک مارکتینگ به آدم نشون می دادنند که آرم شبکه چهار رو جابجا زده بود! یا مثلا سخنرانی های زیبای دکتر معظمی رو به نفع خودشون تفسیر می کردند که هیچ ارتباطی به کار غیرقانونی اونها نداشت.در پایان فقط برای دوستم خیلی متاسفم.

23
بدون‌نام
1389/08/26

سلام حتما عضو ال تیم سعادت آباد هستین
منم 4روز اونجا بود انصافا فقط شست شوی مغزی میدن
منم آدمایی رو دیدم که پولدار شده بودن، ولی اون پول حرامه
ثروت ملی کشورمونم داره از کشور خارج میشه
به امید روزی که کل تیم دستگیر بشن
و اموال مردم به خودشون بازگردونده شود

24
بدون‌نام
1389/08/04
Vote up!
1062

یه سر به این سایت بزنید مطالب جالبی داره
www.mlmbook.ir

25
بدون‌نام
1389/08/18

پول بی دردسر به دست اوردن مگر بده مرد حسابی؟!
حلال و حرام چیه؟ چه سیغه ای؟

26
بدون‌نام
1389/09/21

قصد جسارت ندارم
بعد 8 سال تحقیق و تجزیه و تحلیل درباره انواع بازاریابی های شبکه ای باید به عرض برسونم که در حال حاضر قویترین نوع بازاریابی برای فروش و توزیع محصول روش بازاریابی شبکه ای می باشد.
شما دوست عزیزی که بدون هیچ دلیل و نگاه علمی و دقیق کل ماجرا را زیر سوال می برید و مدعی داشتن عقل سلیم برای تشخیص غیر معمول این نوع بازاریابی هستید، احتمالا باید سالها و سالها بگزره تا متوجه بشید که "چی بود شما چی فکر میکردید"
خواهشا بدون هیچ استدلال علمی و درستی همه چیز رو زیر سوال نبرید

حامدی کارشناس امور بازار

27
بدون‌نام
1389/09/29

سلام
دوست گرامی آقای حامدی
اگر مطلب را بار دیگر به دقت مطالعه کنید خواهید دید که بنده بازایابی شبکه ای را نه تنها زیرسئوال نبرده ام بلکه از مزایای استفاده از آن(پارگراف5و6و...) نیز یاد کرده ام و آنچه که در این نوشتار ناپسند جلوه داده شده است کلاه برداری شرکتهای هرمی بنام بازاریابی شبکه ای و سوءاستفاده این شرکتها و افراد سودجو از نام بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترنیک است

28
بدون‌نام
1389/10/01

درست است بین ابزار و اهداف تفاوت وجود دارد به گونه ای که گاهی ابزار پاک اما اهداف ناپاک است(مثل کار همین شرکت ها) و گاهی ابزار ناپاک برای رسیدن به اهدف پاک است که در هر دو مورد امر ناپسندی می باشد زیرا هم اهداف و هم ابزار باید سالم باشند و فقط با ابزار مشروع نمیتوان به دنبال اهداف نامشروع رفت

29
بدون‌نام
1389/10/23

من تعجب می کنم که هنوز کسانی هستند که به این شرکت‌ها می پیوندند بعد از این همه اطلاع رسانی و تهدید دولتی بازهم مگر انسان جاهل یا بی عقل باشدکه می خورد گول

30
بدون‌نام
1389/10/28

سلام
اینطور که شما نوشته اید پس هیچ کسی تو ایران نبایدنتورکر بشه وهیچ شرکت داخلی یا خارجی هم نباید کالا یا خدمات به صورت نتورک مارکتینگ بفروشد
چون شما میگین
برو عمو برو خودت خوب میدونی که این روش هم قانونیه هم شرعی حالا تو کار نکردی وبه درآمد نرسیدی دلیل نمیشه که

31
بدون‌نام
1389/11/09
Vote up!
1057

بنده عرض کرده‌ام که بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت این گونه شرکت‌ها تفاوت قایل شد چرا که همواره از یک ابزار یا مفهوم می‌شود کاربرد درست یا نادرست کرد مثلا با همین بازاریابی شبکه‌ای می شود مواد مخدر بفروش رساند حال آیا چون با نام بازاریابی شبکه‌ای انجام می‌گیرد باید نتیجه گرفت که فعالیتی قانونی، شرعی و اخلاقی است؟!
یا اینکه ماهیت نوع تجارت نیز همچون ابزار است که می تواند ارزش‌گذاری شود و غیراخلاقی و غیرشرعی باشد. این نوع فعالیت اصولا از نظر ماهیت مشکل دارد و ابزار نمی تواند به آن رنگ و بوی اخلاقی بدهد.
با تشکر
پیرصاحب

32
بدون‌نام
1389/12/02

آدمی که موفق شده باشه دیده نمیشه آخه...همتون کلاه بردارین...

33
بدون‌نام
1389/12/02

بعد از این همه کلاهبرداری این شرکت ها هنوز کسانی پیدا می شن که عضو آنها بشن؟
هرکی پس از این همه اطلاعات وارد بشه حقشه ولله نوبره دیگه

34
بدون‌نام
1389/11/22

اصلا کی گفته Qi هرمیه؟ آخه چرا ذهن مردم رو منحرف میکنین؟ اصلا فرق بازاریابی شبکه ای رو با هرمی میدونین؟ تنها مشکل دولت با کمپانی های خارجی اینه که فقط خارجی ان! همین! اگه یک عده مسئولان عرضه داشتند و فروش کالاهاهای ناب کشورمون رو بروش شبکه ای پایه گذاری میکردن دیگه کسی دنبال کمپانی های خارجی نمیرفت! اما حالا که اینطورنیست کسی حق اعتراض نداره!

35
بدون‌نام
1389/11/24

دوست گرامی مشکل این شرکت ها این نیستکه خارجی هستد. مگر شرکت های خارجی فعال در کشور کم هستند؟ این هم یکی از آنها بلکه مشکل این کونه شرکتهااین است که اصولا فلسفه آنها فروش کالا نیست بکه ایجاد رابطه ای هرمی و کسب پول برای ایجاد این رابطه مگر تا بحال کسی کالاییبه میزان ارزش پول پرداختی اش از این شرکت دریافت کرده است البته که نه پس چه عقل سالمی این معامله را می پذیرد.
علی.م

36
بدون‌نام
1390/01/26

با سلام،
آقای پیر صاحب به خاطر مقاله کامل و شاملتون ازتون تشکر میکنم وبا تمام نظرات شما موافقم درضمن هفته دیگه میخوام مقالتونو سر کلاس ارائه بدم چون من دانشجو هستم و دنبال مطالبی درباره این شرکتا میگشتم که مقاله شما رو پیدا کردم که همه سوالاتی که درباره این موضوع داشتم رو جواب داد البته یه سری مطالب جالب دیگه هم پیدا کردم که میخوام بهش اضافه کنم.بازم ازتون تشکر می کنم. راستی اقای پیر صاحب میشه چند تا موضوع اقتصادی به روز و جالب و البته مهم تراز همه با اهمیت اونقدر که یه استاد خیلی سخت گیرو راضی کنه بهم پیشنهاد بدین ؛منتظر جوابتون هستم، یه دنیا ممنون.

37
بدون‌نام
1390/01/28

با تشکر از شما دوست گرامی

38
علی (مهمان)
1392/07/05

با سلام لطفا درباره ی فعالیت شبکه ای جدید برخی شرکت های داخلی که دارای مجوز بازار یابی شبکه ای هستند، توضیح دهید.
خواهشمندم در مورد پاسخ به این سوال پیش داوری نکنید و تا آخر مطالعه فرمایید.
از سال ۱۳۹۰ تاکنون وزارت صنعت،معدن و تجارت به ۸ شرکت که اسامی آن ها در سایت این وزارت خانه به آدرس :
http://www.networkmarketing.moc.gov.ir/Forms/ActiveCorporateLists.aspx
موجود است مجوز بازاریابی شبکه ای داده است.
یکی از این شرکت ها،شرکت نیوشانیک است که در چندین استان نمایندگی دارد و محصولاتش مواد غذایی مانند: چای ، آب میوه، قند ،حبوبات و ... است.
روش کار به این صورت است که شما توسط فرد آشنایی به این کار دعوت می شوید و آن ها با گذاشتن چندین جلسه کلاس، روش کار و اطلاعات را به شما می آموزند.اگر شما موافق بودید و خواستید از محصولات این شرکت بخرید، وارد سایت شرکت شده و ثبت نام می کنید در فرم ثبت نام علاوه بر اطلاعات شخصی و شماره حساب و ...،یک کد معرف باید وارد کنید که این کدی است که شرکت به کسی اختصاص داده که شما را به شرکت دعوت کرده است. زیرا او از خرید شما و دیگر افراد زیرمجموعه اش پورسانت دریافت می کند.
شما مایحتاج خود را از این سایت با تخفیف خرید می کنید و پول آنرا از طریق سایت پرداخت می کنید و یک یا دو روز بعد آن ها را به همراه فاکتور، درب منزل تحویل می گیرید.اگر کل محصولات و یا تعدادی از آن ها را نخواستید به دفتر شرکت برمی گردانید و پول آن را تماما پس می گیرید.
شما اگر مایل باشید می توانید چند نفر را به شرکت دعوت کنید و ان ها هم آموزش ببینند و زیر مجموعه شما شوند و شما باید مرتب برای زیر مجموعه ی خود و افراد پایین تر کلاس های آموزشی در سطوح مختلف داشته باشید که این کار وقت زیادی می برد و زحمت زیادی دارد چون مرتبا به زیرمجموعه شما اضافه می شود.
افراد زیر مجموعه شما هم خودشان از خریدشان تخفیف و پورسانت می گیرند و هم شما پورسانت می گیرید. و آن ها هم می توانند این روال را تا هفت سطح ادامه دهند.(بعد از اینکه فردی هفت سطح زیر مجموعه داشت دیگر پورسانتی از رده ی هشتم به او نمی رسد یعنی شرکت تا هفت سطح پورسانت می دهد) و هر زمان که شما منصرف شدید می توانید به همکاری خود با این شرکت پایان دهید و فرم انصراف پر کنید.
آیا کار و بازاریابی در این شرکت که مجوز بازاریابی شبکه ای را از دولت دارد ، مشکلی دارد.
و من الله توفیق

39
مهدی (مهمان)
1392/08/07

منطق رابطه هرمی به وضوح نشون میده که افرادی که متضرر میشوند به مراتب بیشتر از کسانی هستند که سود می برند

40
بدون‌نام (مهمان)
1392/09/15

سلام من دنشجوی ارشد دانشگاه تهران هستم چند روز پیش توسط یک نفر که فقط یکبار در دانشکده دیده بودم و یک شماره ای از من داشت دعوت به کار در شرکتی شدم با اسم و کار نامعلوم هر چی گفتم کارش چیست بحث یه جورایی پیچوند و جواب درست حسابی نداد. خلاصه یه روز که من مشغول مطالعه بودم زنگ زد که لباس هاتو ولوازم ضروری تو بردار بیا به کرج منم همین کارو کردمولی هی می گفتند به کسی چیزی نگو حتی خانواده، من رفتم با هزار دردسر اینهارو پیدا کردم. منو کلی تو خیابونا چرخوندن به مسجد رفتند نماز بخونن ولی من احساس می کردم نمازشون فقط جنبه تظاهر دارد خلاصه منو به یک قهوه خونه بردند یکی از اعضای سیستم اومد و برا من یک کم از شرکت توضیح داد و رفت بعد منو بردند به یک پارک تو کرج هوا هم خیلی سرد و برفی بود یکی از اعضای دیگر هم اونجا به من رسید و یک کمی هم اون توضیح داد شب شد منو بردند به یک مسافرخونه داغون در کرج و شب را با هزار زحمت گذروندم صبح شد، بعد از اینکه صبحانه خوردیم دوستش بیرون رفت و من و اون مسئول موندیم اون به من درباره شرکت و نحوه کارش صحبت کرد دیگه اونجا دوهزاریم افتاد هی گفت چی شد رفتی تو فکر، میگفت بابا به پول فکر کن نمیدونم فلانی به فلان ثروت رسید همین حرفا خلاصه من گفتم اقا من نمیتونم ادامه بدم خودم هم دکتری می خوام بخونم گفتند بابا درسو ول کن درس آخر نداره می خونی که چی بشی. بعد از تسویه مسافر خونه من کارت ملی ام که گرو بودگرفتم گفتم من بر میگردم خلاصه با هزار کلک به سختی تونستم از دستشون در برم. ای را که گفتم عین واقعیت بود از جوونا خواهش می کنم گول این افرادو نخورن.

41
بدون‌نام (مهمان)
1392/10/11
Vote up!
828

سلام دوستان
متاسفانه برادر من كه دانشجوي ممتاز دانشگاه سراسري بود 1.5 سال پيش دقيقا به روشي كه اين دوست گفتند گرفتار شركتهاي هرمي شده و مبلغ زيادي هم از دست داده است الان هر ماه يك بار زنگ ميزند و هر چه اسرار ميكنيم كه بيخيال اين شركتها شده و برگردد اعتنا نميكند و شايد هم اسير آنها شده و اجازه خارج شدن را هم به او نميدهند به نيروي انتضامي هم گفنيم تا با شناسايي محل موبايلش به ما كمك كنن ولي نه تنها كاري نكردن بلكه باعث شدن ديگه موبايلش رو خاموش كنه و تماسهاي يك هفته اي به تماس يك ماهه و بيشتر تبديل شد الان واقعا نميدونيم چيكار كنيم از دوستان خواهشمندم اگه راهي رو ميدونن به ما هم بگن تا يه ج.ري از اين بلا خلاص شويم متشكرم

42
بدون‌نام (مهمان)
1392/10/22

با سلام
چنر نفر از دوستانم توی شرکت GTi شرکت کرده اند و میگن بازاریابی شبکه ای و تجارت الکترونیکی هستش
برای شروع باید200 دلار پول بریزی ، 4 تا سبد دارن سد اول 200-10000 و سبد دوم 10000-100000 و سبد سوم 100000تا یه میلیون و سبد جهرم بالای یک میلیون دلار
در آمد ثابت و درآمد متغیر داره
درآمد ثابت ماهی 3.14 درصد ارزی به سرمایه ای که میزاری
درآمد متغیر اینه که برای شرکت نفر معرفی کنی بابات سطح اول 4 درصد و سطح دوم 2 درصد و سطح بعدی 1.5 درصد تا 15 سطح که 10 سطح آخر .05 درصد میدن
حالا این شرکت هرمی است یا نه؟

43
بدون‌نام (مهمان)
1392/11/14

اقای پیر صاحب عزیز ممنون از اینکه روش کار بازار یابی شبکه ای را توضیح دادین .از اول دعوت کردن افراد برای کار تا خرید و اموزش وپیگیری نفرات برای انجام این کار. نتورک 70ساله که در دنیا داره انجام میشه وروش انجام هم همونطوری که شما توضیح دادین است .من قبول دارم که شرکتهای هرمی مثل کوئست پول خیلی هارو بالا کشیدن واین بخاطر پلن درامد زایی این شرکت بود(باینر) ولی خدا را شکرشرکت های بازار یابی ایرانی(8شرکت دارای مجوز فعالیت در زمینه بازار یابی شبکه ای)از پلن درامد زایی mlmکه بهترین پلن درامدی دنیاست استفاده میکنند و بابت اوردن نفر به کسی پورسانت نمیدن ضمن اینکه محصولاتشون هم کاملا مصرفی و نیاز خانواده ها است.دوست عزیز خواهشا اطلاعات خودتون را در مورد پلن های درامد زایی این 8شرکت با شرکتهای غیر قانونی بیشتر واطلاعات درست به مردم بدهید.با تشکر

44
بدون‌نام (مهمان)
1392/11/18

انیشتین : حرف و سر و صدای زیاد ناشی از کمبود آگاهی و اطلاعات است .

دوست عزیز همین تجارتی که شما بهش می گی تجارت شوم ، می تونه اقتصاد یک کشور رو نجات بده ، برای مردم ، زنان خانه دارد و ... در آمد زایی بکنه . لطفا برای نظریه دادن درباره نتورک مارکتینگ به شرکت های هرمی نگاه نکنید چون هیچ تناسبی بین بازاریابی شبکه ای و دسیسه های هرمی وجود نداره .

45
بدون‌نام (مهمان)
1392/12/03

سلام جاتب بود اما همه حقیقت نبود . یه سری به سایت وزارت صنعت و معدن بزن

46
بدون‌نام (مهمان)
1395/01/29

اول سلام دوم شما با بازار یابی موافق هستین یا مخالف؟ محکم ترین بنا در دنیا به شکله هرم هستن.تمام کارای که تعداد افراد زیاد بشه به شکل هرم در میاد.شما یه کار خونه یا شرکت یا دانشگاه رو در نظر بگیر . که دانشگاه یه ریس داره 2 تا معاون 4 تا سر پرست تا برسه به کف دانشگاه که دانشجوها هستن الان شد شکله هرم.ولی دانشگاه غیر قانونی نیست. پس هرمی بودن به شکل نیست به عمل کرد هر ارگانی بستگی داره.

47
بدون‌نام (مهمان)
1395/01/29

سلام کمی کتاب بخون تا بفهمی دورو برت چه خبرههمون واتساپی که استفاده میکنی فقط 6 ماه تول کشیده تا درستش کنه کسی که برنامشو نوشته اما هر بار که شما استفاده میکنین به یا هر کسی یه در صدی به اون میرسه که الان دیگه به کار کردن نیاز نداره تو خونش میشینه پول میره تو جیبش.ما تو عصر الکترنیک هستیم.اینو که قبول دارین

48
بدون‌نام (مهمان)
1393/07/17

سلام دوست عزیزداستان جالبی بود فکرنکنم حرفی که زدی درست باشه کجایند انان که میگویند نمیشود\\\بازاریابی روباهرمی اشتباه نگیرخواهش میکنم

49
بدون‌نام (مهمان)
1393/08/06
Vote up!
804

از تولید کننده به مصرف کننده ولی با قیمت بالاتر یا هم قیمت بازار با اینکه واسطه ها حذف شده اند ، چون باید پول زیادی به بالایی ها برسه
اگر جنس رو ارزونتر به بازاریاب بفروشن و بازاریاب هم ارزونتر از بازار به دست خریدار برسونه درسته و این سودی که به بازاریاب میرسه حلاله فقط سود جنس ، اما پورسانتهایی که از زیرمجموعه ها به بالایی ها میرسه حرومه ، این عیب پلن درآمدی بازاریابی شبکه ایست ، میتونید در این مورد با دفاتر مجتهدهاتون تماس بگیرید.

روز اولی که مشاوره میشی میگن یکی از اهداف بازاریابی شبکه ای با توجه به حذف واسطه ها ارزانتر فروش رفتن اجناس است اما چند جلسه بعد که میپرسی چرا اینقدر گرونه جوابشون اینه که هدف ما یکسان سازی قیمتهاست ، باید پورسانت همه داده بشه برای همین گرونه .!!!!
من به دفتر آقای مکارم در قم تماس گرفتم گفتند حرامه ، حضوری به دفترشون توی شهرمون رفتم گفتند حرومه اما نمیدونم چرا توی شبکه های تلوزیون نشون نمیدن و اعلام نمیکنند که همه بدونن حرومه ....... خواهش میکنم پیگیری کنید........
باتشکر

50
محسن (مهمان)
1393/09/28
Vote down!
-826

جایی که خرید اجباریه درآمدش درست نیست هر کی میگه خرید اجباری نیست دروغ میگه چون باید همه خرید کنن اگه خرید صورت نگیره که شرکت درآمدی نداره که پورسانت بده ، تازه میتونید امتحان کنید حتی اگه هزار نفر زیرمجموعه داشته باشین و هر کدومشون یک میلیون خرید بزنن اگه خودت خرید نزنی هیچی بهت نمیرسه باید حتما بیشتر از دایرکتات خرید بزنی ، رئیس شرکت هر کاری میکنه و هر آموزشی میده تا محصولاتش فروش بره ، کاری نداره بازاریابا بتونن محصول خریداری شده رو بفروشن یا نه ، به نظرتون این کار درسته ؟ درآمدش حلاله؟ کل درآمد و پول میرفخری(مدیر عامل ابرتجارت) مشکل داره و درست نیست.