کسب حلال

در خصوص مالکیت معدن در فقه اهل‌سنت سوال داشتم که مالکیت از آن کیست دولت یا همه مردم یا شخص خاص؟

شماره: 
0

معدن اگر در ملک و زمینی شخصی باشد، ملکیت آن به مالک زمین برمی‌گردد که زکات 5/2 درصد آن را می‌پردازد؛ اما اگر معدن در منابع طبیعی باشد، متعلق به دولت است.

چند وقت پیش من نزد دوستی در خصوص فردی تهی‌دست برایش حرف زدم و ایشان گفتند که مبلغی را کمک می‌کند و به من داد که من به ایشان بدهم،

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
ولی متاسفانه خودم با مشکلات مالی شدیدی درگیرم، شش ماه است که حقوق نگرفتم و مقدار زیادی بدهی دارم،‌ به شکلی که شرمنده همسرم شدم. همسرم باردار است ولی من حتی نمی‌توانم برای مخارج دکترش از شرکت پولی بگیرم؛ چون می‌گویند پول نیست. حالا سوال من این است آیا می‌توانم این پول را بردارم و بعدا که خداوند روزی خیرمان داد، آن مبلغ را به فرد فقیر بدهم؟

اگر فرد معینی را که نیازمند است نزد وی نام برده باشید و آن فرد به نام آن نیازمند پول را به شما داده باشد، بر شما لازم است که حق آن فرد را به او بدهید چه‌بسا ایشان نیازمندتر از شما باشند، اما اگر فرد معینی را نام نبرده‌اید و آن فرد پولی به شما داده است به نیازمندی بدهید، چون خودتان نیازمند هستید، می‌توانید آن پول را خرج کنید.

آیا خرید اوراق مشارکت لیزینگ خودرو با نرخ ۱۸ درصد حلال است؟

شماره: 
0

خرید اوراق مشارکت با سود 18% ربا محسوب می‌شود. اگر بخواهیم از ربا خارج شود مطابق قرار سود و زیان صاحب سرمایه و کسی که تجارت می‌کند در آغاز مشخص شود مانند بیع مضاربه شرعی.

شرح موضوع: اخیرا در دنیا موضوعی در بحث کسب و کارها بروز کرده و درآمدهای بسیار زیادی هم ایجاد می‌کند بنام استارت آپ.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
شرح موضوع اخیرا در دنیا موضوعی در بحث کسب و کارها بروز کرده و درآمدهای بسیار زیادی هم ایجاد می‌کند بنام استارت آپ. معمولا در این کسب و کارها یک ایده جدید برای ساخت محصول یا خدمتی جدید و بی‌مانند مطرح می‌شود و یک صاحب ایده با چند نفر موسس (تیم محدود) مدتی روی ایده کار می‌کنند تا محصول اولیه‌ای (قابل ارائه و اثبات) بسازند و توانمندی خود را اثبات کنند، در این مدل کسب عدم قطعیت زیادی نسبت به داشتن مشتری و درآمدش وجود دارد. این موسسان با هم کار می‌کنند و شریک هستند، در این مدت نه شرکتی تاسیس می‌کنند و نه حقوقی می‌گیرند. معمول این است که از ابتدا توافقی مکتوب یا شفاهی دارند و سهمی از منافع احتمالی به هر یک اختصاص می‌دهند. مساوی یا غیر مساوی. بعد از مدتی که کار به نتیجه‌های اولیه رسید برای ادامه کسب و توسعه خود آن را به یک سرمایه‌گذار ارائه می‌دهند و سرمایه‌گذار وارد می‌شود و مبلغی برای ادامه کارها می‌گذارد و سهمی دریافت می‌کند. بعد از آن کم کم شرکت حقوقی و قانونی ثبت می‌شود و سهم موسسان و سرمایه‌گذار در آن قید می‌شود. سوالات آیا بلحاظ شرعی توافق و شراکت اولیه این موسسان با فرض مشخص نبودن میزان درآمدهای هر کدام و ظن شراکت اعمال یا ابدان و... صحیح است؟ چه عقد و قرارداد مشروعی میانشان جاری باید بشود؟ سرمایه‌گذار با چه قاعده‌ای می‌تواند سهامدار شود و پول وارد این کسب و کار کند؟ آیا باید شرکت یا توافق موسسان و کاری که تا قبل از ورود سرمایه‌گذار کرده‌اند ارزش‌گذاری شود و بعد شراکت در سرمایه بوجود بیاید؟ آیا این مدل غرری و بلحاظ شرعی غیر صحیح نیست؟ سهم بردن سرمایه‌گذار اولیه قبل از معلوم بودن اصل کسب و کار و محصولات آن تملیک به معدوم نیست؟ تقاضای بررسی بیشتر مدل استارت‌آپ‌ها و راهنمایی روشن از حضورتان داریم.

الف) درباره شراکت اعمال و ابدان مذاهب حنفی و حنبلی به طور مطلق آن را جایز دانسته‌اند و مذهب مالکی آن را جایز دانسته است مشروط به اینکه کار و حرفه شرکاء یک نوع باشد؛ اما مذهب شافعی کلاً آن را جایز نمی‌داند.
به نظر ما اگر مقدار کار و درآمد کارشناسی شود و عادلانه تقسیم گردد و به کسی ستم نشود، ابدان و اعمال جایز است؛ یعنی رأی حنفی و حنبلی ترجیح داده می‌شود.

آیا کار کردن همراه شرکتی که مالیات دولت را کامل نمی‌دهد صحیح است؟ وقتی کسی مالیات را دور بزند و اسنادش توسط کارمند آماده شود، آیا کارمند آن شرکت گناه‌کار است؟

شماره: 
0

هر فردی که در شرکت یا اداره‌ای کار می‌کند که تخلفاتی دارد، حتی‌الامکان سعی کند در آن تخلفات به شرکت کمک نکند و در آن‌ها مشارکت نداشته باشد اما اگر تخلفات به کار او مربوط می‌شود و او بنابر تعهدش با شرکت باید در تخلفات مشارکت داشته باشد، اگر بسیار بود، در صورت امکان آن کار را انجام ندهد تا شریک گناه نباشد، اگر شرکت نپذیرفت و او را اخراج کند، در صورتی که بتواند کار مشابه آن را در جای دیگری بیابد بهتر است در جای دیگری کار کند اما اگر در جای دیگر کار برای او یافت نمی‌شود بنابر اضطرار در همان شرکت بماند، امید است خداوند او را در تخلفات شریک به حساب نیاورد.

آیا دستکاری کنتور گاز از نظر شرعی اشکال دارد؟

شماره: 
0

دستکاری تمامی کنتورها غیرشرعی و غیرقانونی است.

اگر کسی پولی را به یک نفر کاسب بدهد که بوسیله آن پول خرید و فروش انجام دهد به اصطلاح‌ بازاری‌ها «معامله شریکی»

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
اگر فرد کاسب در کسب و کارش ضرر نمود آیا صاحب پول هم باید شریک ضرر باشد یا اینکه فقط در سود شریک است؟

هرگاه چند نفر با هم پول گذارند که شریکی کار و تجارت کنند. سود و زیان به اندازه سرمایه براساس توافقی که میانشان انجام گرفته تقسیم و توزیع می‌گردد یا پول را به کسی دهند که وی با آن کار کند، صاحبان پول به اندازه توافقی که میانشان هست در سود و زیان آن شریک هستند.

مال حرامی (دزدی) را که قبل از بلوغ خورده شده است را باید بعد از بلوغ ادا کرد یا نه؟

شماره: 
0

اگر خودش مال حرام را برداشته باشد و بخورد، پیش از بلوغ، ولی و سرپرست آن کودک باید آن مال را به صاحبش بازگرداند، اگر باز نگرداند بعد از بلوغ باید خود آن فرد مال را به صاحبش باز گرداند یا از صاحب مال حلالیت بطلبد.

خواهشمند است در خصوص این سؤال و پاسخ آن بیشتر توضیح دهید:

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
شراکت در کسب و کار با کسی که اسلام را قبول ندارد چگونه است؟ جواب: اگر آن فرد امین و صادق باشد، و شراکت با او، سبب زیان دیدن ایمان شریک مسلمان نباشد، شراکت با او اشکالی ندارد.

اصل در کارها مباح بودن است، مگر این‌که دلیلی خلاف آن ثابت شود، برای شریک نشدن با کسی که اسلام را قبول ندارد در حالی که فردی امین و صادق باشد و سبب زیان رساندن به ایمان شریک مسلمانش نشود، دلیلی وجود ندارد. خود این بیان کننده درست بودن شراکت با وی است. به شرط این که ضوابط شراکت رعایت شود.

من پیمانکار هستم، به دلیل دیر اخذ شدن مطالباتم مجبور به نزول شدم حدود یک‌سال هست که کسب من برکت ندارد و هیچ‌طوری نمی‌توانم از این حالت بیرون آیم؟

شماره: 
0

کار شما غیر شرعی بوده است، بی‌شک مالی که از راه غیرشرعی به دست آید برکت مال و کار را تباه می‌گرداند، برای رهایی از این حالت پولی که از راه نزول گرفته‌اید بازپس دهید و آن اندازه هم که به وسیله آن سود برده‌اید، آن سود را در راه‌های عام‌المنفعه هزینه کنید.

همزمانی محتوا