پوشش و آرایش

آیا تتو از نظر شرعی حرام است؟ چه حکمی دارد؟

شماره: 
0

تاتو برای کسانی که ابروهایشان به سبب بیماری یا دلایل دیگر، ریخته است و نمی‌روید و یا می‌روید و دوباره می‌ریزد، مانع شرعی ندارد. اما برای افراد غیر از این‌ها جایز نیست چون از مصادیق تغییر دادن خلقت خداوند است و مواد شیمیایی که در تاتو به کار برده می‌شود، برای بدن زیان‌آور است. خداوند می‌فرماید: «َلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ»(نسا. 119) (شیطان گفت و به آنان فرمان دهم که آفرینش خدا را تغییر دهند و هر کس که به جای خدا، شیطان را دوست گیرد، به زیانی آشکار دچار شده است).
بیشتر علما برای حرام بودن تغییر خلقت خداوند، به این آیه استدلال نموده‌اند.

آیا ورزشکاران حرفه ای مسلمان که مقید هستند میتوانند با خیال راحت با پوشش عرفی ورزشها که اکثرا شورت ورزشی است و قسمتی از ران یا ناف دیده میشود بدون گناه به ورزششان مطابق پوشش عرفی ادامه دهند؟

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
سلام قبلا از شما در مورد لباسهای ورزشی که در باشگاهها و ورزشها مثل کشتی و شنا و فوتبال پوشیده میشود مقداری از ران یا ناف دیده میشود و سخت است که با شلوار بلند به این ورزشها پرداخت. شما هم گفتین که اگر امکانش باشه بهتر است که رانها و ناف پوشیده شود اگر امکان ان نباشد اشکالی ندارد و به ورزشتان ادامه دهید بنطر شما الان افراد مشهوری از مسلمانان که در تیمهای فوتبال بازی میکنن چون رانشان مشخص است دچار گناه میشوند یا مشکلی نداره یا افرادی که به مسابقات کشتی یا مسابقات فوتبال نگاه میکنند دچار گناه میشوند؟ لطفا یک جواب قطعی بدهید ممنونم. در ضمن این را نیز میدانم که در نماز پوشاندن عورت بین ناف تا زانو برای مردان واجب است و اینکه اکثر علما عورت مردان را مابین ناف و زانو میدانند و بعصی از علما و همچنین در کتاب بدایه المجتهد نیز عورت فقط جلو و عقب ذکر شده و رانهاو ناف را عورت نمیدانند.یک جواب قطعی بدهید که آیا ورزشکاران حرفه ای مسلمان که مقید هستند میتوانند با خیال راحت با پوشش عرفی ورزشها که اکثرا شورت ورزشی است و قسمتی از ران یا ناف دیده میشود بدون گناه به ورزششان مطابق پوشش عرفی ادامه دهند؟ فقط بگین گناه میشود یا نمیشود در فقه امامیه هم عورت فقط جلو و عقب است یعنی شامل ران و ناف نمیشود.خودم اهل تسنن هستم

درباره‌ی عورت، دیدگاه فقیهان متفاوت است. عورت مردان نزد جمهور علما، مابین ناف و زانو است و کل بدن زنان، عورت است جز صورت و کف دست‌هایشان. به هنگام گزاردن نماز باید این بخش‌ها، پوشیده باشند در غیر نماز نیز نباید در معرض دید دیگران، قرار گیرند. در انجام ورزش‌ها تا جایی که امکان دارد فرد خود را بپوشاند در برخی از بازی‌ها که آقایان انجام می‌دهند مانند کُشتی، فوتبال و... لازم است خود را بپوشانند و اگر امکان نداشته باشد با توجه به دیدگاه مذهب امام مالک درباره‌ی عورت، بالاتر از زانو نیز اگر نمایان باشد، اشکالی ندارد.

چرا عطر زدن برای زن حرام است، اما برای مرد حرام نیست؟

شماره: 
0

احادیثی برای جلوگیری زن از به کار بردن عطر و بوی خوش به هنگام رفتن به بیرون از خانه روایت شده‌اند، از جمله: «لا تمنعوا إماء عن مساجد الله ولیخرجن تغلات»[احمد و ابوداود]
زنان را از رفتن به مسجد‌ها باز ندارید و باید برای رفتن بوی خوش به کار نبرند و خود را نیارایند.
چون با بوی خوش و آراسته بیرون رفتن سبب شود مردان بیمار دل دچار فتنه گردند، اما اگر مرد بیگانه‌ای نباشد، استفاده از بوی خوش و آراستگی زن مانعی ندارد.
برخی از علما گفته‌اند نهی در احادیث می‌تواند به معنای کراهت باشد نه تحریم.

آیا کاشت ابرو اشکال دارد؟ چون من بر اثر استرس شدید ابروهام ریخته و مجبورم همیشه مداد ابرو بکشم. سوال بعدی گذاشتن کلاه گیس برای محرم خود و مجالس زنانه اشکال دارد؟

شماره: 
0

کاشت ابرو برای افرادی که به دلایلی موی ابروهایشان ریخته است،‌ اشکال شرعی ندارد. گذاشتن کلاه گیس توسط زن برای محرم یا شوهر یا در مجالس زنان اشکالی ندارد.

کوتاه کردن مو برای خانم ها چه حکمی دارد؟در صورتی‌که نامحرم نبیند فقط برای بهتر رشد کردن!

شماره: 
0

کوتاه کردن موی سر برای زنان اشکالی ندارد، البته اگر به نیت این نباشد که خود را به شکل مردان در آورد، ولی اگر برای آرایش خود را به شکل مردان در آوردن باشد، در چنین حالتی جایز نیست موی سرش را کوتاه کند.

آیا استفاده از بدلیجات برای خانم‌ها مثلاً گوشواره و یا انگشتر و... مشکل شرعی دارد؟ و باید به هنگام نماز در بیاریم؟ یعنی جنسشان غیر از طلا و نقره باشه.

شماره: 
0

استفاده از زیورآلات و بدلیجات به جای طلا برای زنان اشکال شرعی ندارد و به هنگام گزاردن نماز نیازی نیست که بیرون آورده شود ولی به هنگام وضو توجه شود که آب به زیر النگو و انگشتر برسد.
خانم باید توجه کند که نامحرم آن‌ها را نبیند و به هنگام رفتن به مسجد چنان نباشد که از آنها صدا بلند شود و مردان بیگانه را به خود جلب کند.

کاشت ناخن مصنوعی چه حکمی دارد؟

شماره: 
0

اگر کاشتن ناخن مطابق نظر پزشکان ضروری بوده است غسل و وضوی چنین فردی مشکل شرعی ندارد، اما اگر برای تفنن و زیبایی ناخن کاشته است غسل و وضوی او جایز نیست؛‌چون آب به ناخن اصلی نمی‌رسد.

سوال من در مورد آرایش ناخن هستش. آیا با وجود لاک روی ناخن می‌شود نماز خواند؟

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
با توجه به اینکه مرد امروزی مایل است که همسرش همیشه آرایش ناخن داشته باشد، مایلم بدانم اساتید محترم راه میانه‌ای برای این درخواست دارند؟ البته نمی‌شود گفت فقط لاک؛ چون زیرسازی هم می‌شود و ژل هم به روی لاک زده می‌شود.

وجود لاک در ناخن نماز را باطل نمی‌کند، اما به هنگام وضو گرفتن باید لاک را از روی ناخن پاک کرد؛ زیرا شستن ناخن فرض است و لاک مانع رسیدن آب به ناخن می‌شود لذا اگر زنی از لاک ناخن استافاده می‌کند، به هنگام وضو گرفتن باید لاک را پاک کند و بعد از وضو دوباره لاک بزند و نمازش را بگزارد.

کوتاه کردن موهای سر و آرایش و پیرایش آنها توسط مردان در آرایشگاه‌ها، اگر یک قسمتی رو مثلا دور مو را بیشتر کوتاه کنند و بالای سر را کمتر کوتاه کنند آیا حرام است؟

شماره: 
0

در کوتاه کردن موی سر مرد اگر بخشی از مو را بیشتر کوتاه کند و بخشی را کمتر اشکال ندارد، اما اگر بخشی که کمتر کوتاه می‌کند کاملا از ته تراشیده شود و بخش دیگر موهایش بلند بماند، مکروه است؛‌ چون برای شخصیت فرد مسلمان مناسب نیست و از سوی دیگر خود را به شکل غیر مسلمان درآوردن است.
نافع از ابن‌عمر رضی‌الله‌عنه روایت کرده است که «نهی رسول الله عن القزع، قبل لنافع ماالقزع؟ قال: أن یحلق بعض رأس الصبی و یترک بعضه»[متفق علیه]
پیامبر خدا-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- از قزع نهی فرموده است: از نافع پرسیده شد قزع چیست؟ گفت: آن است که بخشی از سر کودک تراشیده شود و بخش دیگر آن تراشیده نشود.

گذاشتن ریش تا چه حدی باید باشد؟ منظورم این است که اگر ریشم را با ماشین بزنم مثلاً یک میلیمتر مو بماند و سیاهی‌اش مشخص باشد اشکال دارد؟ اگر اینکار را انجام دهیم دچار گناه می‌شویم؟ در کل تراشیدن ریش حرام است یا کراهت دارد؟

شماره: 
0

درباره تراشیدن ریش دو دیدگاه وجود دارد، بیشتر علما گفته‌اند تراشیدن ریش حرام است و برخی دیگر از علما گفته‌اند: تراشیدن ریش مکروه است.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌وسلم- فرموده است: «احفوا الشوارب واعفوا اللحی»[متفق علیه]
سبیل‌ها را کوتاه کنید و [موی] ریش را رها سازید و نتراشید.
صاحبان دیدگاه نخست گفته‌اند صیغه‌‌ی امر در حدیث برای وجوب است و صاحبان دیدگاه دوم گفته‌اند صیغه امر در حدیث برای ندب است.

همزمانی محتوا