وام، ربا، بیمه

بنده چند سالی‌ست که به شهرستان برگشته‌ام و همراه زن و فرزند در یک خانه همراه پدر و مادرم زندگی می‌کنیم، قبلاً تهران ساکن بودم، به اصرار پدر و اینکه ایشان دوست داشتند با هم در یک خانه زندگی کنیم، با هم یک خانه دو طبقه خریداری کردیم،

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
وضعیت کاری بنده به نحوی است که باید به سنندج نقل مکان کنم، البته خانه به شیوه‌ای است که رکود بازار دلیل بر عدم فروش آن دارد البته کمی هم بخاطر وضعیت خانواده پدرم فعلاً توانایی فروش آن را نداریم، بنابراین به ناچار تصمیم به گرفتن وام با کارمزد ۷ درصد گرفتم که بتوانم واحدی آپارتمانی در سنندج خریداری کنم، آیا وام ۴ درصد با ۷ درصد تفاوت دارد؟ یا کلاً وام با بهره ۱ درصد هم حرام است؟

از آنجا که تهیه‌ی مسکن از ضروریات است با توجه به شرایطی که دارید،‌ اگر برای گرفتن وام جهت تهیه‌ی مسکن ناچار هستید، حکم فرد مضطر شامل حال شما می‌شود و گرفتن وام با بهره‌ای که بیان کرده‌اید، اشکالی ندارد. گرچه برخی از علما گرفتن وام با هر بهره‌ای را جایز نمی‌دانند، اما برخی دیگر با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت تورم موجود آن را با درصدی تا حد چهار درصد جایز دانسته‌اند.

فردی هستم کارمند که دارای منزل و ماشین شخصی می‌باشم. آیا جایز و حلال است که وام دو درصد و نیم بگیرم و منزل یا مغازه بخرم؟ آیا این حکم برای زن و مرد با همان شرایط فرق دارد؟

شماره: 
0

بسیاری از علما وام گرفتن با دو نیم درصد را جایز می‌دانند و گفته‌اند آن کارمزد است و بهره به شمار نمی‌آید و مانع شرعی ندارد. حکم گرفتن این گونه وام برای مرد و زن یکسان است.

حقوق پزشکان که از محل قراداد با بیمه‌ها تأمین می‌گردد؛ آیا حلال است؟ (از این لحاظ که بعضی علما بیمه‌ها و فعالیت‌شان را جایز نمی‌دانند ولی پزشک مجبور است با کلی شرکت‌های بیمه قرارداد ببندد)

شماره: 
0

پزشک هزینه معالجه و درمان را از بیمار می‌گیرد خواه خود بیمار بپردازد یا کسی دیگری متقبل شود؛ مانند مؤسسات بیمه و... بنابراین اگر مطابق نظر برخی علما بیمه‌ها حرام به شمار آید این امر سبب نمی‌شود دستمزد پزشک غیرشرعی تلقی گردد.

آیا کسی که ربا می‌خورد مثلاً پدر خانواده آیا می‌توان با او زیر یه سقف زندگی کرد؟ اگر پولش را فقط خودش مصرف کند و چیزی به خانواده‌اش ندهد،‌ چه حکمی دارد؟

شماره: 
0

اگر اعضای خانواده خودشان مالی داشته باشند از مال خودشان بخورند، اما اگر مالی ندارند، پدر موظف است که هزینه خانواده را بدهد، در این صورت گناه آن کار بر عهده پدر است و شامل حال اعضای خانواده نمی‌‌شود، زندگی کردن با وی نیز زیر یک سقف اشکالی ندارد.

بنده چند ماه قبل ثبت‌نام پیش‌فروش خودرو كردم، الان انصراف دادم و شركت به بنده ٢ درصد ماهانه سود مي‌دهد، آيا اين سود ربا محسوب مي‌شود؟

شماره: 
0

اندازه این سود چون از قبل تعیین شده است، آن ربا به شمار می‌آید، شما آن را بگیرید اما برای خودتان هزینه نکنید بلکه برای کارهای عام‌المنفعه هزینه کنید.

آیا سود بانکی حرام است؟ چگونه و با چه هدفی معادل معانی اصطلاحات بانکی در فقه آمده نظیر مضاربه، مضارعه، قرض‌الحسنه و... اما تفسیر و کارکرد آن‌ها متفاوت است؟ آیا سیستم و ساز و کاری نظیر بانک‌های امروزی در زمان پیامبر وجود داشته است؟

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
آیا بانک و سیستم بانکی و کارمندان آن‌ها باید مجانی کار کنند؟ در اقتصاد بیمار و با تورم بالا و بیشتر از سودی که به مشتری می‌دهد دیگر چه جای مناقشه است آنجا که در می‌یابیم که سود پیشکش حتی مشتری متضرر هم می‌شود. قسم می‌خورم حتی یک ریال هم در بانک ندارم. فقط صرف روشن شدن مسأله پرسیدم.

دیدگاه علما در این باره متفاوت است و پیشتر در همین سایت دیدگاه علما بیان شده است و شما برای آگاهی می‌توانید به همین سایت بخش سؤالات فقهی مراجعه کنید و نیز به مقاله معاملات سیستم بانکی ایران و به مقاله فقهی نویسنده پروفسور دکتر علی قره‌داغی ترجمه محمد امین رستگاری در سایت نیلوفرانه مراجعه کنید.

چند سال پیش ده میلیون در بانک گذاشتم. حساب سودی به مدت پنج سال الان آن پول به سی میلیون تبدیل شده آیا جایز است آن را از بانک بگیریم و اگر بگیرم می‌توانم به خود دولت دوباره پس بدهم مثلا گرفتن معافیت سربازی؟

شماره: 
0

بر شما شرعاً حرام است که پول سود را خودتان مصرف کنید و از آن بهره‌مند شوید، بهتر است آن را بگیرید و در امور عام‌المنفعه هزینه کنید یا به نیازمندان و فقرا بدهید.

آیا کار کردن به عنوان کارشناس و مدیر فروش بیمه عمر در شرکت‌های بیمه‌ای مثل بیمه‌ی پاسارگاد در ایران از نظر شرعی درست است؟ ضمن اینکه حقوقی که پرداخت می‌شود به صورت درصدی از میزان فروش است.

شماره: 
0

بیشتر علما بیمه عمر را جایز ندانسته‌اند؛ بنابراین دیدگاه کار کردن و مشاوره دادن برای آن و گرفتن حقوق در برابر آن جایز نیست، اما برخی از علما بیمه عمر را جایز دانسته‌اند از این‌رو دیدگاه کار کردن و مشاوره دادن برای آن و حقوق گرفتن در برابر آن اشکالی ندارد.

اینکه می‌گویند اثر تکوینی با اثر تشریعی فرق دارد؛ مثلاً مال دزدی را اگر بخریم شرعاً حلال است اما اثر تکوینی آن را روی آدم می‌گذارد.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
اگر این حرف درست است، پولی که 30 سال به عنوان بیمه بازنشستگی به شرکت بیمه می‌پردازیم که بعد از بازنشسته شدن، تا فوت، به ما ماه به ماه بپردازد از نظر علما درست است اما اثر تکوینی آن چه می‌شود؛ زیرا ممکن است شرکت بیمه برای حفظ ارزش پول، این حق بیمه‌ها را در کارهای ربوی سرمایه‌گذاری کند. بسیار ممنون می‌شوم اگر جواب بفرمایید. ما شجاعت پاک کردن هرگونه مال مشتبه از زندگی خود را داریم.

درباره حکم بیمه علما دو نظر دارند: برخی بیمه را حرام و برخی حلال دانسته‌اند. اگر کسی نظر گروه اول را مبنی بر حرام بودن پذیرفت، اصلا پولی از بیمه دریافت نمی‌کند، پس سؤالی نیست و اگر مطابق نظر گروه دوم عمل کند مبالغی که از بیمه دریافت می‌کنید حرام نیست و آثار سوء ندارد.
ضمناً خرید مال دزدی از نظر شرع و قانون حرام است.

من مقداری پول (حدود 5 میلیون تومان) دارم با توجه به اینکه با این مقدار نمی‌توان شغلی دست و پا کرد آیا گذاشتن آن پول در بانک و استفاده از بهره‌اش جایز است؟

شماره: 
0

علما گذاشتن پول در بانک و گرفتن وام آن را جایز ندانسته‌اند، شما می‌توانید تاجر مورد اعتمادی پیدا کنید و پولتان را برای مشارکت به او بدهید و درصدی از درآمد آن را با توافق میان خودتان دریافت کنید و سرمایه‌ی شما هم نزد وی ثابت می‌ماند.

همزمانی محتوا