شعائر عبادی

آیا خواندن نماز تراویح به تنهایی صحیح است چون مسجد اهل‌سنت در شهر ما بسیار دور است؟

شماره: 
0

گزاردن نماز تراویح به تنهایی درست است، گرچه همراه با جماعت فضیلت دارد و پاداش آن فراوان می‌باشد.

با سلام، اگر امکانش هست در مورد برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد اهل‌سنت در تاریخ‌های 13 و 14 و15 ماه رجب اطلاع‌رسانی نمایید؟

شماره: 
0

اگر این که فرد نذر کند که مدتی اعتکاف نشیند در آن صورت اعتکاف بر آن فرد واجب می گردد در غیر این صورت اعتکاف نشستن سنت است به ویژه در دهه آخر ماه رمضان که خود پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌وسلم- در دهه‌ی آخر رمضان در مسجد اعتکاف می‌نشست؛ چنان‌که پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌وسلم- فرموده است:
«من اعتکف معی فلیعتکف العشر الاواخر»(بخاری)
کسی که می خواهد همراه من اعتکاف بنشیند پس در دهه‌ی آخر رمضان اعتکاف بنشیند.

در مذهب تسنن روایت مستند راجع به فضیلت خواندن سوره ملک قبل از خواب داریم؟؟؟

شماره: 
0

روایت های گوناگونی درباره فضیلت سوره ملک روایت شده است. از جابر رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر(ص) شب نمی خوابید تا اینکه سوره های سجده و ملک را می خواند سپس می خوابید. روایت از امام احمد و ترمذی. آلبانی گفته آن صحیح است.
در حدیث دیگری آمده است: عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود: من قرا تبارک الذی بیده الملک کل لیله منعه الله عزوجل بها من عذاب القبر "نسایی آلبانی هم آن را حسن دانسته است"
کسی که سوره ملک را هر شب بخواند خداوند عز و جل به وسیله ی آن او را از عذاب قبر باز می دارد.

حکم شکستن توبه چیه؟

شماره: 
0

گناه دارد، چون یکی از شرط‌های توبه این است که فرد به هنگام توبه تصمیم قطعی بگیرد که به سوی گناه نرود، اما بعد از آن که فرد توبه‌اش را شکست، دوباره توبه کند و صادقانه به سوی خداوند باز گردد حتی اگر بارها توبه را بشکند باز توبه کند، خداوند از او می‌پذیرد اما توبه کردن اش فریبکارانه و تنها زبانی نباشد.

الف- حدود دو سال است که ازدواج کرده‌ام و کل طلاهایم به 25مثقال می‌رسد. لطفاً بگویید چقدر زکات باید پرداخت کنم؟

شماره: 
1077
ادامه سؤال: 
ب- هنگام قرآن خواندن برای ختم یا مطالعه‌ی معنی حتماَ باید وضو داشته باشیم؟ ج- اگر چیزی مال کس دیگری باشد که یکی آن را به زور بگیرد و دور بیاندازد و من آن را برای خودم بردارم، گناه کردم؟ البته توضیح دهم که نمی‌شود به شخص اول برگردانم. می‌توانم برای خودم بردارم یا باید آن را دور بیاندازم؟

الف- درباره‌ی زکات زیورآلات طلای زن که بیست مثقال باشد، دیدگاه علما متفاوت است: برخی از علما از جمله امام شافعی گفته است، در زیورآلات طلای زن زکات واجب نیست، مگر آن‌که به دویست مثقال برسد.
برخی دیگر از علما از جمله امام ابوحنیفه گفته است: زیور آلات طلای زن هرگاه به بیست مثقال برسد در آن زکات واجب است، که در بیست مثقال نصف مثقال طلا یا بهای آن را بپردازد.

همزمانی محتوا